TR EN

ENGELLİLERDE EĞİTSEL OYUNLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEY106 ENGELLİLERDE EĞİTSEL OYUNLAR 2 3 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Farklı engel türlerine sahip bireyleri için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygulayacak ve bu oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceleyecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Uyarlanmış oyun ve eğitsel oyun kavramı, doğuşu ve gelişimi, Engellilerde Oyun pedagojisi, Uyarlanmış Eğitsel oyunların sınıflandırılması, Eğitsel oyunların planlanması, farklı engel türlerine göre belirlenmesi, Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış eğitsel oyunlar, Temel motorik özelliklere göre uyarlanmış eğitsel oyunlar konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Uyarlanmış oyun ve eğitsel oyun ile ilgili kavramları tanımlar.
Uyarlanmış eğitsel oyunları oyun karakterlerine göre sınıflandırır.
Farklı engel türlerine sahip bireyler için uyarlanmış oyun faaliyetlerini uygular.
Engelli bireylerde uyarlanmış oyunların temel motorik özellikler üzerindeki etkilerini inceler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Uyarlanmış oyun ve eğitsel oyun kavramı, doğuşu ve gelişimi. Anlatım, soru- cevap yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Engellilerde Oyun pedagojisi Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Uyarlanmış Eğitsel oyunların sınıflandırılması. Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Eğitsel oyunların planlanması, farklı engel türlerine göre belirlenmesi, örnek uygulama çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
5 Video izleme Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış eğitsel oyunlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
6 Video izleme Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış eğitsel oyunlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
7 Video izleme Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış eğitsel oyunlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme Paralimpik Spor branşlarına özgü uyarlanmış eğitsel oyunlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel motorik özelliklere göre uyarlanmış eğitsel oyunlar; Kuvvet ve dayanıklılık geliştirmeye yönelik oyun uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
11 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel motorik özelliklere göre uyarlanmış eğitsel oyunlar; sürat, koordinasyon ve esneklik geliştirmeye yönelik oyun uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi, Uygulama
12 Literatür tarama örnek oyun uygulamaları ve değerlendirilmesi Anlatım yöntemi ve grup çalışmaları
13 Literatür tarama örnek oyun uygulamaları ve değerlendirilmesi Anlatım yöntemi ve grup çalışmaları
14 Literatür tarama örnek oyun uygulamaları ve değerlendirilmesi Anlatım yöntemi ve grup çalışmaları
15 Literatür tarama Karma eğitsel oyunlar/ Öğrenci çalışmaları; örnek oyun uygulamaları ve değerlendirilmesi Anlatım yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ataman, A. (2003). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. Ümit Ofset Matbaacılık, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
Housner, D. L. (2000). Integrated Physical Education: A Guide fort he Elementary Classroom Teacher
Çoban, B. (2006). Top İle Oynanan Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara.
Akandere, M. (2002). Sportif Oyunlara Hazırlayıcı Toplu Eğitsel Oyunlar. Nobel Yayınevi, Ankara

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
2
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
4
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
5
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
5
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
5
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
4
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
2
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 2 6
Ödev 3 3 9
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 2 18
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0