Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY365 | SPORDA VE EĞİTİMDE SÜRDÜRÜLEBİRLİK | 7 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TANER ATASOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunacak ve bu yönde planlamalar yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; sürdürülebilirlik kavramı, sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik, toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik, sporda fair play açısından sürdürülebilirlik, sürdürülebilir sportif çevre, spor ekonomisinde sürdürülebilirlik, sporda sürdürülebilir başarı, eğitim ve sürdürülebilirlik, spor ve sürdürülebilirlik ve bu alandaki sosyal sorumluluk çalışmalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sürdürülebilirlik kavramını tanımlar. |
Sporda etik değerlerin yaşatılması ve sürdürülebilmesi için fair play anlayışının etkisini ve önemini açıklar. |
Spor ekonomisinin güçlenmesi sürecinde sürdürülebilir planlamaların önemini açıklar. |
Sporda performans artışı açısından, başarının sürdürülebilir olmasının önemini açıklar. |
Sürdürülebilirlik kavramını farklı bilim dallarıyla ilişkilendirir. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projelerin sürdürülebilir olma özelliğini sorgular. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunur ve bu yönde planlamalar yapar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı ve içeriği, sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilirlik kavramının kullanım alanları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Literatür taraması | Sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümü okuma | Toplumsal değişim, Toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, Toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Toplumsal yozlaşma, Sporda fair play açısından sürdürülebilirlik ve ilgili örneklerin incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
5 | Literatür taraması | Sürdürülebilir sportif çevre | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
6 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Somut ve soyut sportif kültürel miraslar açısından sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ekonomisinde sürdürülebilirlik ve ilgili çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
11 | Literatür tarama | Eğitim ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eğitim ve sporda sürdürülebilirlik ve ilgili konulardaki çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
14 | Mevcut Sosyal sorumluluk projelerinin incelenmesi | Sporda sürdürülebilirlik alanında sosyal sorumluluk çalışmalarının incelenmesi ve sürdürülebilir özellik kazandırmayı hedefleyen organizasyon planı hazırlık alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür taraması | Spor bilimlerini sürdürülebilirlik ekseninde yeniden değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Munasignhe, M. , Sunkel, O. ve Muguel, C. (2001). The Sustaınabılıty Of Long Term Growth. Edward Elgar, USA. |
Pfister, T. , Schweighofer, M. ve Reichel, A. (2016). Sustainability. Key Ideas, USA. |
Lake, J.R. , Stratton, G., Martin, D. ve Money, M. (2001). Physical Education And Sustainable Development: An Untrodden Path. QUEST, 53: 471-482 |
Koçak, F. , Tuncel, F. ve Tuncel, S. (2013) Sporda Sürdürülebilirliğin Boyutlarının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Bildiri Kitabı, 11 (2), 113-129 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
|
||||||
2 |
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
|
||||||
2 |
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
|
||||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
|
||||||
4 |
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
|
||||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
|
||||||
2 |
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
|
||||||
2 |
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |