TR EN

KAYAK III DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY434 KAYAK III 8 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TANER ATASOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, ileri düzey kayma tekniklerini uygulayabilme ve farklı kar yüzeylerinde kayma teknikleri ile ilgili antrenman programı hazırlayabilmeye yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; dersin işleyişi ile ilgili genel açıklamalar, kayak branşında spor fizyolojisi, özel antrenman bilgisi, ilkyardım, sporcu beslenmesi, sporcu sağlığı, sporcu psikolojisi, dik eğimli bakımlı pistlerde farklı kayak teknikleri, kayak malzemelerinin bakımı, düz kayma, fren çalışması, basit dönüş, kar sabanı, kar sabanı dönüş, temel paralel dönüş, yamaç kayma, yan kayma, dağa doğru dönüş, alıkomalı dönüş, dik eğimli pist çalışmaları, derinkar –bolkar çalışmaları ve dik eğimli buzlu yüzeylerde kayak çalışmaları konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1. Kayak branşı ile ilgili temel bilgileri açıklar.
2. Kayak sporunun kurallarını açıklar ve uygular.
3. Kayak sporunun gerektirdiği güvenlik önlemlerini uygular.
4. Kayak sporuna özgü yaralanmalarda, ilk yardım müdahalesini uygular.
5. Kayak sporu ile ilgili malzemelere ihtiyaç durumunda, bakım ve onarım yöntemlerini uygular.
6. İleri düzey kayak tekniklerini, farklı kar yüzeylerinde, doğru ve eksiksiz uygular.
7. Farklı kar yüzeyleri için hazırlanmış antrenman programlarını inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir.
8. Kayak branşına özel antrenman programı hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı, içeriği ve işleyişi hakkında bilgilendirme ve kayak branşına özgü temel kavramlar Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Literatür tarama Kayak branşında spor fizyolojisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Literatür tarama Kayak branşına özgü özel antrenman bilgisi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Konu ile ilgili makale okuma Kayak branşına özgü özel antrenman bilgisi Anlatım ve soru-cevap yöntemi
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Dik eğimli bakımlı pistlerde farklı kayak teknikleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Dik eğimli pist dışında derinkar (bolkar) teknikleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Dik eğimli pist dışında kırılan karlı yüzeylerde kayma teknikleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme Dik eğimli pist dışında buzlu yüzeylerde kayma teknikleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Kayak branşında ilk yardım Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
11 Literatür tarama Kayak branşında sporcu beslenmesi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
12 Literatür tarama Kayak branşında sporcu sağlığı Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
13 Literatür tarama Kayak branşında spor psikolojisi Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
14 Video izleme Kayak malzemelerinin bakımı, onarımı, sayımı ve gelecek kayak sezonuna hazırlanması Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
15 Video izleme Kayak Uygulama Kampı (Düz kayma, Fren çalışmaları, Basit Dönüş, Kar sabanı, Kar sabanı dönüş, temel paralel dönüş, Yamaç kayma, Yan kayma, Dağa doğru dönüş, Alıkomalı dönüş, Dik eğimli pist çalışmaları, Derinkar – Bolkar çalışmaları, Dik eğimli pistte buzlu yüzeyde kayak çalışmaları) Anlatım, soru-cevap, gösterip yaptırma yöntemi, bireysel ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Hines, M. (2015). Skiing Fitness. Bloomsbury Spor, US.
Solomon, C. (2012). Skiing In The Land Of The Almost Right. New Word City, Inc. US.
Read, L., ve Nigg, B. M. (1999). An analysis of hip joint loading during walking, running, and skiing. Medicine and science in sports and exercise, 31(1), 131-142.
Jurkovic, D. ve Jurkovic, N. (2005). Skiing: The Technique, Methodology and Training. Graphis d.o.o, Hırvatistan

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engellilerde egzersiz ve spor bilimleri mesleği ile ilgili kavramları tanımlar
2
Engellilere yönelik egzersiz ve spor biliminin kuramlarını açıklar
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri alanına ilişkin edindiği teorik bilgi birikimi ile engelli bireylere yönelik egzersiz programı hazırlığının uygunluğunu tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak egzersiz ve spor bilimleri alanındaki engelli bireylere ilişkin mevcut bilimsel çalışmaları inceler ve güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları analiz eder
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engelli bireylere yönelik sağlıklı yaşam, fiziksel uygunluk, performans ve kondisyon özelliklerini geliştirmeye yönelik konularda temel düzeyde yönlendirme yapar.
2
Farklı engel türleri ve gruplarına yönelik egzersiz yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak egzersiz programı düzenler.
3
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla engelli bireylere yönelik uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder
4
Farklı engel gruplarına yönelik egzersiz planı hazırlar
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanla ilgili uygulamalarda olası sorunlara yönelik gerek iş birliğine dayalı gerekse bireysel olarak bağımsız bir şekilde inisiyatif alır ve çözüm geliştirir
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Egzersiz ve spor bilimleri uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder
2
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder
2
Alanıyla ilgili uygulamalarda ulusal veya uluslararası kurumlarla iş birliği yapabilecek düzeyde iletişim ve sosyal yetkinlik becerileri gösterir
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; engelli bireylere yönelik egzersiz uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler
2
Mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0