TR EN

FİTNESS I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY234 FİTNESS I 5 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. MUHAMMED MÜCAHİT ÖZGÜÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, fitness egzersiz hareketlerini gerekli ekipmanları kullanarak, tekniğe uygun bir şekilde uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, fitness’e özgü kavram ve tanımlar, Fitness egzersiz yöntemleri ve ilgili hareketler, Fitness ekipmanları, Fitness ve ergonomi, Biomekanik ve uygulamalı hareket analizi, Bar tutuş şekilleri ve spot teknikleri, Postür analizi, Olimpik kaldırış teknikleri, Kardiovasküler egzersizlerde vücudun konumlandırılması, Fitness egzersizlerinde nefes teknikleri ve uygulama konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fitness ile ilgili kavramları tanımlar.
Egzersiz çeşitlerine göre uygun malzeme seçimini açıklar.
Fitness’e ait malzeme ve ekipmanları kullanır .
Temel fitness hareketlerini doğru teknikle uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness eğitmeninin görevleri ve sorumlulukları, fitness meslek etiği ve ahlaki yaklaşım Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama Antropometrik ölçümler; Çap, çevre ve uzunluk ölçümlerinin incelenmesi ve uygulamaları Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
3 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Antropometrik ölçümler; Deri kıvrım kalınlığı (skinfold) ve vücut yağ ölçüm cihazları ile vücut kompozisyon değerlerinin incelenmesi ve uygulamaları Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
4 Konu ile ilgili makale okuma Fiziksel performans testlerini incelemesi, test protokollerinin tanımlanması ve uygulamaları Anlatım, soru-cevap, gösteri ve tartışma yöntemi
5 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Isınma ve soğuma egzersizlerinin öneminin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
6 Video izleme ve yorumlama Kardiyorespiratuar antrenmanların öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
7 Video izleme ve yorumlama Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
8 - ARA SINAV -
9 Video izleme ve yorumlama Kuvvet gelişimine yönelik üst ekstremite fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
10 Video izleme ve yorumlama Kuvvet gelişimine yönelik alt ekstremite fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
11 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Kuvvet gelişimine yönelik gövde bölgesi fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
12 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Direnç antrenmanlarının öneminin incelenmesi ve planlama ilkeleri Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
13 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Direnç antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
14 Video izleme ve yorumlama Fitness antrenman planlamaları ve programlamaları; Çeşitli senaryolar Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve eşli çalışmalar
15 Görsel, yazılı literatür tarama ve video izleme Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi, uygulamalı bireysel ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US.
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S.
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
1
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
1
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
3
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
2
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
1
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
1
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
1
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
1
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0