TR EN

HALK OYUNLARI II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY417 HALK OYUNLARI II 7 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, bir halk oyunu gösterisini sahnelenmek üzere tüm yönleriyle hazırlama becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Halk oyunlarında sahne düzenlemesi (koreografi) ileri teknikleri, Halk oyunlarında kullanılan müziklerin melodik yapısının ve oyunların ritmik yapılarının analizi, halk oyunlarında öğretim yöntemleri, halk oyunlarında antrenman programı hazırlama, Belirlenen yöre oyunlarının (horon, harmandalı, karşılama/roman) öğretilmesi ve uygulatılması, Sahne düzenlemesi (koreografi) teknikleri ve uygulamaları konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Halk oyunları öğretiminde kullanılan yöntemleri ve ilkeleri açıklar.
Halk oyunları yöre oyunlarını öğretir.
Farklı türlere ait yöre oyunlarını ileri düzey teknikle uygular.
Koreografi çalışmalarında sahne düzenlemesi (koreografi) tekniklerini ileri düzeyde kullanır.
Halk oyunlarında kullanılan müziklerin melodik yapısını ve oyunun ritmik yapılarını analiz eder.
Halk oyunları antrenman programlarını inceler, içeriğinin uygunluğunu değerlendirir.
Bir halk oyunları gösterisini sahnelenmek üzere tüm yönleriyle hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, Halk oyunlarında sahne düzenlemesi (koreografi) ileri teknikleri ve uygulama alıştırmaları Anlatım ve gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
2 Halk oyunları oyun müziklerinin dinlenmesi ve video izleme Halk oyunlarında kullanılan müziklerin melodik yapısının ve oyunların ritmik yapılarının analizi, uygulama alıştırmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
3 Video izleme ve konu ile ilgili okuma yapma Farklı yörelere ait oyun adımlarının öğretim yöntemleri ve uygulama alıştırmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
4 Video izleme ve konu ile ilgili okuma yapma Halk oyunlarında öğretim yöntemleri, farklı özelliklerdeki bireylere öğretmeye yönelik uygulama alıştırmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
5 Halk oyunları antrenman programlarını inceleme ve derse örnek uygulamalar getirme Halk oyunlarına ilişkin antrenman programlarının incelenmesi ve program hazırlama uygulamaları Anlatım ve tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları
6 Performans geliştirmeye yönelik hazırlanan antrenman programlarını inceleme Halk oyunlarında kuvvet, dayanıklılık, esneklik ve denge özelliklerini geliştirmeye yönelik antrenman programı hazırlama ve uygulama alıştırmaları Anlatım ve tartışma yöntemi, grup çalışmaları
7 Video izleme ve oyun müziğini dinleme Horon oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
8 - ARA SINAV -
9 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Horon oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Grup çalışması ve tekrar yöntemi
10 Video izleme ve oyun müziğini dinleme “Harmandalı” oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
11 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme “Harmandalı” oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi uygulamaları Grup çalışması yöntemi
12 Video izleme ve oyun müziğini dinleme “Karşılama (roman)” oyun adımlamalarının öğretilmesi ve müzik eşliğinde uygulatılması Gösteri yöntemi ve uygulama çalışmaları
13 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme “Karşılama (roman)” oyunu için müzik eşliğinde sahne düzenlemesi (koreografi) uygulamaları Grup çalışması ve tekrar yöntemi
14 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme “Harmandalı” ve “Karşılama (roman)” oyunlarının müzik eşliğinde sahne düzenlemesi (koreografi) uygulamaları Grup çalışması ve tekrar yöntemi
15 Koreografi çizim çalışmaları ve video izleme Final sınavına hazırlık çalışmaları Grup çalışması ve tekrar yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ruhi SU(2000). Türk Halk Oyunları, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
Mesude Eğilmez(2006). Gelenekten Geleceğe Halkoyunları, Ütopya Yayınevi, İstanbul.
Mustafa Kaya (2017). Türk Halk Oyunları - Fiziksel ve Zihinsel Boyutları, Ürün yayınları.
Troya Folklor Araştırmaları Derneği/Folklor Dergileri http://www.troyafolklor.org/
Motif Halk Oyunları Derneği http://www.motifhalkoyunlari.com/motifler/defaulttr.asp?rsm=icsayfalar&ic=dergi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
1
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
1
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
2
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
1
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
1
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
1
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
1
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
2
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0