Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY460 | SPORDA KARŞILAŞTIRMALI İDARİ YAPI | 8 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Prof.Dr. SEYDİ KARAKUŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersim amacı; öğrencilere, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırabilecek, ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceleyebilecek ve işleyişi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı, gençlik ve spor genel müdürlüğü 3289 sayılı teşkilat ve görevleri hakkında kanunun incelenmesi, Avrupa Birliği spor yapılanması, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların teşkilat (idari) yapısının incelenmesi konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türkiye’nin spordaki idari yapısının tarihsel sürecini anlatır. |
Ulusal ve uluslararası spor örgütlerinin idari yapıları ile ilgili işleyişi açıklar. |
Bir spor kurumunun idari yapısı ile ilgili işleyişi tartışır. |
Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırır . |
Ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceler ve işleyişi hakkında değerlendirme yapar . |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı | Anlatım, Soru-Cevap Yöntemi |
2 | Gençlik ve spor genel müdürlüğünün resmi sitesi incelenmesi | Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'nün idari yapısı | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
3 | Konuya ilişkin bilgi toplama | Gençlik Ve Spor Genel Müdürlüğü 3289 Sayılı Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanunun İncelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
4 | Bir federasyonun idari yapısı ile ilgili bilgi toplama | Federasyonların İdari Yapısı | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
5 | Bir spor müdürlüğünün resmi sitesinin incelenmesi | İl ve İlçe Spor Müdürlükleri | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
6 | Web sitesi incelemesi | Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İdari Yapısı | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
7 | Web sitesi incelemesi | TFF ve TBF’nin İdari Yapılarının incelenmesi ve karşılaştırılması | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders notlarının gözden geçirilmesi | Genel tekrar | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
10 | IOC (Uluslararası Olimpiyat Komitesi) Web sitesi inceleme | Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC) Yapısı ve İşleyişi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
11 | Web sitesi incelemesi | FIFA-UEFA-Uluslararası Spor Federasyonları Yapısı ve İşleyişi | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
12 | Literatür tarama | Avrupa Birliği Spor Yapılanması | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
13 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Ulusal ve Uluslararası Kurum ve Kuruluşların Teşkilat (idari- yönetim)Yapısının İncelenmesi ve değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
14 | Ziyaret edilecek kurum ile ilgili bilgi toplama | Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İşleyişinin Yerinde İncelenmesi ve değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi |
15 | Literatür toplama | Spor Teşkilat Yapıların Karşılaştırılması | Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İnal, A. N. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara |
Fişek, K. (2002). Türkiye'de ve Dünyada Spor Yönetimi. Bağırgan Yayınevi, Ankara. |
Taylor, P. (2015). Comparative Sport Development: systems, participation and public policy. Springer, New York. |
Chandler, J. A. (Ed.). (2000). Comparative public administration. Psychology Press, New York. |
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki 3289 Sayılı Kanun (1986), madde 6, madde 1, Ek madde 1, madde 36, madde 18. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
|
2 | |||||
2 |
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
|
4 | |||||
3 |
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
3 | |||||
4 |
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
4 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
|
2 | |||||
2 |
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
|
4 | |||||
3 |
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 9 | 4 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |