TR EN

SPORDA KARŞILAŞTIRMALI İDARİ YAPI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY460 SPORDA KARŞILAŞTIRMALI İDARİ YAPI 8 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. SEYDİ KARAKUŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersim amacı; öğrencilere, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırabilecek, ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceleyebilecek ve işleyişi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı, gençlik ve spor genel müdürlüğü 3289 sayılı teşkilat ve görevleri hakkında kanunun incelenmesi, Avrupa Birliği spor yapılanması, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların teşkilat (idari) yapısının incelenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türkiye’nin spordaki idari yapısının tarihsel sürecini anlatır.
Ulusal ve uluslararası spor örgütlerinin idari yapıları ile ilgili işleyişi açıklar.
Bir spor kurumunun idari yapısı ile ilgili işleyişi tartışır.
Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırır .
Ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceler ve işleyişi hakkında değerlendirme yapar .

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı Anlatım, Soru-Cevap Yöntemi
2 Gençlik ve spor genel müdürlüğünün resmi sitesi incelenmesi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'nün idari yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Konuya ilişkin bilgi toplama Gençlik Ve Spor Genel Müdürlüğü 3289 Sayılı Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanunun İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Bir federasyonun idari yapısı ile ilgili bilgi toplama Federasyonların İdari Yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 Bir spor müdürlüğünün resmi sitesinin incelenmesi İl ve İlçe Spor Müdürlükleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 Web sitesi incelemesi Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İdari Yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 Web sitesi incelemesi TFF ve TBF’nin İdari Yapılarının incelenmesi ve karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının gözden geçirilmesi Genel tekrar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 IOC (Uluslararası Olimpiyat Komitesi) Web sitesi inceleme Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC) Yapısı ve İşleyişi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 Web sitesi incelemesi FIFA-UEFA-Uluslararası Spor Federasyonları Yapısı ve İşleyişi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama Avrupa Birliği Spor Yapılanması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Ulusal ve Uluslararası Kurum ve Kuruluşların Teşkilat (idari- yönetim)Yapısının İncelenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Ziyaret edilecek kurum ile ilgili bilgi toplama Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İşleyişinin Yerinde İncelenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi
15 Literatür toplama Spor Teşkilat Yapıların Karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

İnal, A. N. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Fişek, K. (2002). Türkiye'de ve Dünyada Spor Yönetimi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
Taylor, P. (2015). Comparative Sport Development: systems, participation and public policy. Springer, New York.
Chandler, J. A. (Ed.). (2000). Comparative public administration. Psychology Press, New York.
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki 3289 Sayılı Kanun (1986), madde 6, madde 1, Ek madde 1, madde 36, madde 18.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
2
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
2
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
2
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
4
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
3
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
4
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
2
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
4
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0