TR EN

HERKES İÇİN SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY476 HERKES İÇİN SPOR 8 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ALİ ÖZARBOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, herkes için spor felsefesine dayanarak; farklı özelliklerdeki bireylere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütme ve bu ihtiyaçları dikkate alarak uygun egzersiz planı hazırlama becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; herkes için sporun tanımı, yararı, yaygınlaşması, dünyada ve türkiye’deki herkes için spor anlayışı, sağlık için spor, rekreasyon için spor, çocuklar, gençler, kadınlar, yaşlılar, aileler ve engelliler için spor, insan yaşamının farklı gelişim evrelerine dönük sporsal etkinliğin seçimi ve programlanması, outdoor sporları ve yanı sıra yerel yönetimlerde spor ile herkes için spor federasyonunun temel görevi, işleyişi, örgütleyici ve düzenleyici rolü konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Herkes için spor anlayışı ile ilgili ilkeleri açıklar.
Spor ve egzersiz aktivitelerinin, yaşam kalitesi üzerine etkilerini açıklar.
Çocuk ve gençlere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Yaşlılar ve hamilelere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Özel gereksinimli bireylere yönelik planlanan sportif faaliyetleri yürütür.
Farklı özelliklerdeki bireylere yönelik hazırlanan egzersiz programlarını inceler (examine) ve içeriğin bu farklılıklara özgü uygunluğunu değerlendirir.
Farklı özelliklerdeki bireylerin ihtiyaçlarını dikkate alarak uygun egzersiz planı hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Herkes İçin Sporun tarihçesi ve gelişim süreci Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Sağlıklı yaşam ve spor Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Fiziksel uygunluk (Fitness) ve Fiziksel uygunluk unsurları Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Farklı sağlık problemleri ve spor ilişkisi Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Sağlıklı yaşam için spor ve egzersiz planlamasının esasları, uygulamaları, sunum ve tanıtıcı çalışmalar Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Temel beslenme, enerji sistemleri ve enerji metabolizmalarının temel ilkeleri Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Solunum, gevşeme ve dinlenmenin esasları ve teknikleri Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi, uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Çocuklar ve gençlerde spor ve egzersiz programları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
10 Konu ile ilgili makale okuma Kadın ve Spor (hamilelik, doğum sonrası ve gelişimsel değişim süreçleri egzersizleri) Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
11 Literatür tarama ve sunum hazırlama Erkekler İçin spor ve egzersiz; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür tarama ve sunum hazırlama İleri yetişkinlik sürecinde spor ve egzersiz; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Farklı gelişenler ve engelliler için spor; öğrenci sunumları Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Özel sağlık sorunlarında yapılacak egzersizler Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama Outdoor sporlarını tanıma ve Türkiye’deki outdoor alanları Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erol, U., ve Baysaling, Ö. (2005). Herkes İçin Spor. İlpress Basım Yayım, İstanbul.
Zorba, E. (2006). Yaşamboyu Spor. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Shedlin, H. ve Lieberman, L. (2011). Sports for Everyone: A Handbook for Starting Sports Camps for Children with Visual Impairments. Perkins School for the Blind, US.
Cankur, Ş., ve Kanbir, O. (2010). Spor Anatomisi. Ekin Basım Yayın Dağıtım, Bursa.
Delavier, F. (2008). Antrenman Anatomisi. İlpress Basım Yayım, İstanbul.
Üzel, M. (2018). Her Yönüyle Fitness ve Sağlıklı Yaşam. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
4
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
5
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
5
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
4
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
4
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
5
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
5
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
5
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
4
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0