TR EN

YAŞLILARDA KADINLARDA VE ÇOCUKLARDA SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY482 YAŞLILARDA KADINLARDA VE ÇOCUKLARDA SPOR 8 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA CAN KOÇ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrenciler, çocuklar, kadınlar ve yaşlılar için hazırlanan egzersiz uygulamalarını yürütme ve bu bireylere yönelik uygun egzersiz programları hazırlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; çocuk, kadın ve yaşlıların fiziksel ve fizyolojik özellikleri; çocuk, kadın ve yaşlılarda antrenman, fiziksel aktivite çeşitleri ve yüklenme esasları; çocuk, kadın ve yaşlılarda antrenmanın fiziksel ve fizyolojik etkileri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocukluk ve gençlik dönemlerinde uygulanan egzersizlerin özelliklerini, içeriğini ve etkilerini açıklar.
Kadınların fiziksel ve fizyolojik farklılıklarını ve bu farklılıklara bağlı uygun egzersiz yöntemlerini açıklar.
Yaşlanma ile ortaya çıkan fizyolojik değişiklikleri ve bu sürece uygun egzersiz geliştirme yöntem ve ilkelerini açıklar.
Çocuklar, kadınlar ve yaşlılar için hazırlanan egzersiz uygulamalarını yürütür.
Yaşlılarda rehabilitasyon amaçlı kullanılan egzersiz program örneklerini inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir.
Çocuk ve kadınlar için uygulanan egzersiz program örneklerini inceler ve içeriğin uygunluğunu değerlendirir.
Çocuklar, kadınlar ve yaşlı bireylere yönelik uygun egzersiz programları hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin işleyişi hakkında genel açıklamalar, Çocukluk dönemi özellikleri, çocuk ve gençlerde antrenmanın özellikleri ve riskleri Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
2 Konu ile ilgili makale okuma Çocukların egzersize yanıtları ve çocuk antrenmanının planlanması Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama Kadınların fiziksel ve fizyolojik farklılıkları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
4 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Kadınlarda Mensturasyon ve hamilelik dönemleri Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
5 Konu ile ilgili makale okuma Yaşlılarda meydana gelen fizyolojik ve fiziksel değişimler Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Çocuklarda kondisyonel özelliklerin geliştirilmesi ilkeleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Çocuklara özgü antrenman örneklemeleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Kadınlarda kondisyonel özelliklerin geliştirilmesi ve uygulama çalışmaları Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Kadınlara özgü antrenman örnek antrenmanlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
11 Literatür tarama ve sunum hazırlama Çocuklarda branşlara yönelik teknik özellikleri geliştirme yöntem ve ilkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
12 Literatür tarama ve sunum hazırlama Kadınlarda branşlara yönelik teknik özellikleri geliştirme yöntem ve ilkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
13 Literatür tarama ve sunum hazırlama Yaşlılara yönelik egzersiz geliştirme yöntem ve ilkeleri Anlatım, soru cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Yaşlılarda rehabilitasyon amaçlı kullanılan egzersiz program örnekleri ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
15 Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme Çocuklara, kadınlara ve yaşlılara özgü örnek antrenmanlar ve uygulama çalışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi ve Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gallahue, D.L., Ozmun, J.C. ve Goodway, J.D. (2014). Motor Gelişimi Anlamak. Ed. Dilara Sevimay Özer, Abdurrahman Aktop. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Günay, M., Cicioğlu İ., Şıktar, E. ve Şıktar, E. (2018). Çocuk, Kadın, Yaşlı ve Özel Gruplarda Egzersiz. Gazi Kitabevi, Ankara.
Kırbaş, Ş. (2018). Kadın ve Spor. Gazi Kitabevi, Ankara.
Otman, S. (2015). Egzersiz Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler, Ankara.
Gülhan, M. (2017). Çocuk ve Spor. Tekne Yayınları, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon alanına ait kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin; program geliştirme, planlama, yürütme ve değerlendirme konularına ilişkin edindiği bilgi birikimi ile serbest zaman faaliyetlerinin organizasyonu ve işleyişini tartışır.
1
2
Rekreasyon alanına ilişkin kavramlar ile fiziksel ve zihinsel gelişime ait kuramları ilişkilendirir.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyo demografik ve sosyo kültürel özellikleri dikkate alarak, bireyin ve grupların ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman faaliyetlerini belirler.
4
2
Rekreasyon alanındaki güncel faaliyetlerin planlama, uygulama ve sonuçlarına ait verileri bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireyin ve grupların yaşam kalitesini arttırmak amacıyla uygulanan serbest zaman faaliyetlerinde ihtiyaç duyulan uygulama alanını, ekipmanları, teknolojik yazılımları, yazılı materyalleri ve insan kaynaklarını verimli bir şekilde kullanır.
4
2
Serbest zaman faaliyetlerine yönelik organizasyonların her aşamasını planlar, yürütür ve uygulamaya ait sonuçlarını değerlendirir.
3
3
Rekreasyon alanı, spor bilimleri ve rekreasyon liderliği mesleğine ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
2
4
Bireyin ve grubun sosyo-demografik özelliklerini dikkate alarak ulaşılmak istenen hedeflere yönelik uygun serbest zaman aktivitesini seçer (chose) ve serbest zaman aktivitesinin program içeriğini hazırlar.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında; bilimsel araştırma, proje, etkinlik, sportif ve sosyal serbest zaman faaliyetlerini yönetir (administer) ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
1
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
2
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; rekreasyon liderliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Rekreasyon liderliği mesleği ile toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri açıklar.
2
2
Rekreasyon alanına ait tarihsel gelişim süreci ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; grubun ihtiyaçlarına yönelik serbest zaman aktiviteleri ile ilgili sorunları fark eder ve çözüm teorileri üretmek üzere toplumun sosyal gelişimini analiz eder.
3
3
Rekreasyon liderliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve faaliyetleri düzenler.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 2 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 2 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0