Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BSY365 | SPORDA VE EĞİTİMDE SÜRDÜRÜLEBİRLİK | 5 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunacak ve bu yönde planlamalar yapabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; sürdürülebilirlik kavramı, sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik, toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik, sporda fair play açısından sürdürülebilirlik, sürdürülebilir sportif çevre, spor ekonomisinde sürdürülebilirlik, sporda sürdürülebilir başarı, eğitim ve sürdürülebilirlik, spor ve sürdürülebilirlik ve bu alandaki sosyal sorumluluk çalışmalarını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sürdürülebilirlik kavramını tanımlar. |
Sporda etik değerlerin yaşatılması ve sürdürülebilmesi için fair play anlayışının etkisini ve önemini açıklar. |
Spor ekonomisinin güçlenmesi sürecinde sürdürülebilir planlamaların önemini açıklar. |
Sporda performans artışı açısından, başarının sürdürülebilir olmasının önemini açıklar. |
Sürdürülebilirlik kavramını farklı bilim dallarıyla ilişkilendirir. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projelerin sürdürülebilir olma özelliğini sorgular. |
Spor alanında hayata geçirilen organizasyon ve projeleri yürütürken, sürdürülebilir nitelikte olması gerekliliğini savunur ve bu yönde planlamalar yapar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin amacı ve içeriği, sürdürülebilirlik kavramı, sürdürülebilirlik kavramının kullanım alanları | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Literatür taraması | Sosyal bilimler ve spor bilimleri açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümü okuma | Toplumsal değişim, Toplumsal değişimin spor bilimlerine yansımaları, Toplumsal değişim açısından sürdürülebilirlik | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Toplumsal yozlaşma, Sporda fair play açısından sürdürülebilirlik ve ilgili örneklerin incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
5 | Literatür taraması | Sürdürülebilir sportif çevre | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
6 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Somut ve soyut sportif kültürel miraslar açısından sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ekonomisinde sürdürülebilirlik ve ilgili çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Sporda sürdürülebilir başarı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
11 | Literatür tarama | Eğitim ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Spor ve sürdürülebilirlik | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Eğitim ve sporda sürdürülebilirlik ve ilgili konulardaki çalışmaların incelenmesi | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemleri, örnek olay incelemesi |
14 | Mevcut Sosyal sorumluluk projelerinin incelenmesi | Sporda sürdürülebilirlik alanında sosyal sorumluluk çalışmalarının incelenmesi ve sürdürülebilir özellik kazandırmayı hedefleyen organizasyon planı hazırlık alıştırmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Literatür taraması | Spor bilimlerini sürdürülebilirlik ekseninde yeniden değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Munasignhe, M. , Sunkel, O. ve Muguel, C. (2001). The Sustaınabılıty Of Long Term Growth. Edward Elgar, USA. |
Pfister, T. , Schweighofer, M. ve Reichel, A. (2016). Sustainability. Key Ideas, USA. |
Lake, J.R. , Stratton, G., Martin, D. ve Money, M. (2001). Physical Education And Sustainable Development: An Untrodden Path. QUEST, 53: 471-482 |
Koçak, F. , Tuncel, F. ve Tuncel, S. (2013) Sporda Sürdürülebilirliğin Boyutlarının Belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Bildiri Kitabı, 11 (2), 113-129 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
2 |
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
|
2 | |||||
2 |
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
|
1 | |||||
2 |
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
|
1 | |||||
3 |
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
2 | |||||
4 |
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
2 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
2 | |||||
2 |
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
|
2 | |||||
3 |
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 4 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |