TR EN

SPORDA KARŞILAŞTIRMALI İDARİ YAPI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY460 SPORDA KARŞILAŞTIRMALI İDARİ YAPI 8 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. SEYDİ KARAKUŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersim amacı; öğrencilere, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırabilecek, ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceleyebilecek ve işleyişi hakkında değerlendirme yapabilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı, gençlik ve spor genel müdürlüğü 3289 sayılı teşkilat ve görevleri hakkında kanunun incelenmesi, Avrupa Birliği spor yapılanması, ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların teşkilat (idari) yapısının incelenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türkiye’nin spordaki idari yapısının tarihsel sürecini anlatır.
Ulusal ve uluslararası spor örgütlerinin idari yapıları ile ilgili işleyişi açıklar.
Bir spor kurumunun idari yapısı ile ilgili işleyişi tartışır.
Ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların idari yapıları ve yönetim modelleri ile ilgili işleyişi karşılaştırır .
Ulusal spor örgütlerinin idari yapılarını inceler ve işleyişi hakkında değerlendirme yapar .

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme. Türk spor yönetiminin tarihsel gelişimi ve idari yapısı Anlatım, Soru-Cevap Yöntemi
2 Gençlik ve spor genel müdürlüğünün resmi sitesi incelenmesi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'nün idari yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
3 Konuya ilişkin bilgi toplama Gençlik Ve Spor Genel Müdürlüğü 3289 Sayılı Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanunun İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
4 Bir federasyonun idari yapısı ile ilgili bilgi toplama Federasyonların İdari Yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
5 Bir spor müdürlüğünün resmi sitesinin incelenmesi İl ve İlçe Spor Müdürlükleri Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
6 Web sitesi incelemesi Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İdari Yapısı Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
7 Web sitesi incelemesi TFF ve TBF’nin İdari Yapılarının incelenmesi ve karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının gözden geçirilmesi Genel tekrar Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
10 IOC (Uluslararası Olimpiyat Komitesi) Web sitesi inceleme Uluslararası Olimpiyat Komitesi (IOC) Yapısı ve İşleyişi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
11 Web sitesi incelemesi FIFA-UEFA-Uluslararası Spor Federasyonları Yapısı ve İşleyişi Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
12 Literatür tarama Avrupa Birliği Spor Yapılanması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
13 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Ulusal ve Uluslararası Kurum ve Kuruluşların Teşkilat (idari- yönetim)Yapısının İncelenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması
14 Ziyaret edilecek kurum ile ilgili bilgi toplama Türkiye Milli Olimpiyat Komitesinin İşleyişinin Yerinde İncelenmesi ve değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gözlem yöntemi
15 Literatür toplama Spor Teşkilat Yapıların Karşılaştırılması Anlatım, Soru-Cevap ve Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

İnal, A. N. (2015). Beden Eğitimi ve Spor Bilimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara
Fişek, K. (2002). Türkiye'de ve Dünyada Spor Yönetimi. Bağırgan Yayınevi, Ankara.
Taylor, P. (2015). Comparative Sport Development: systems, participation and public policy. Springer, New York.
Chandler, J. A. (Ed.). (2000). Comparative public administration. Psychology Press, New York.
Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkındaki 3289 Sayılı Kanun (1986), madde 6, madde 1, Ek madde 1, madde 36, madde 18.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
1
2
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
4
2
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
1
2
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
4
3
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
1
4
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
1
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
5
2
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
2
3
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 9 4 36
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0