TR EN

GENEL BESLENME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY330 GENEL BESLENME 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı öğrencilere; doğru beslenme yöntemleri ile ilgili elde ettiği bilgileri kullanarak, farklı özelliklere sahip bireylere yönelik temel düzeyde yönlendirme yapabilecek bilgi birikimini kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Beslenmeye ilişkin kavramlar, beslenmenin önemi, besin öğeleri, yeterli ve dengeli beslenme, beslenmede temel unsurlar, beslenme sorunları, beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörler, tuz, şeker ve yağ kullanımı, farklı özelliklere sahip bireylerde beslenme konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Beslenme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Beslenmede karbonhidratlar, yağlar ve proteinlerin önemini açıklar.
Beslenme sorunlarını ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörleri açıklar.
Doğru beslenme yöntemleri ile ilgili elde ettiği bilgileri kullanarak, farklı özelliklere sahip bireylere yönelik temel düzeyde yönlendirme yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Beslenmeye ilişkin temel kavramlar beslenmenin önemi, Yeterli ve dengeli beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
2 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Besin öğeleri, karbonhidratlar, protein, yağlar ve vitaminler, Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Beslenmede 4 temel unsur (et grubu, süt grubu, sebze-meyve grubu, tahıl grubu) Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
4 Konuya ilişkin makale okuma Beslenme eğilimleri, beslenme sorunları ve beslenme alışkanlıklarını etkileyen faktörler Anlatım, soru- cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
5 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma Organik besin öğeleri; su ve mineraller Anlatım ve soru- cevap yöntemi
6 Konuya ilişkin makale okuma Yağ, şeker ve tuz kullanımı Anlatım ve soru- cevap yöntemi
7 Konuyla ilişkili kitap bölümü özet çıkarma Gebelik ve emziklilik döneminde beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilişkili kitap bölümü özet çıkarma Bebeklik ve çocukluk döneminde beslenme Anlatım ve soru- cevap yöntemi
10 Konuyla ilişkili makale özeti çıkarma Adolesanlarda beslenme Anlatım, soru- cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
11 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma ve özet çıkarma Yaşlılarda beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
12 Konuyla ilişkili makale okuma Sporcularda beslenme, Aktivite öncesi, esnası ve sonrasında beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
13 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma Şişmanlık ve zayıflıkta beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
14 Konuyla ilişkili kitap bölümü okuma Menopoz döneminde beslenme Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
15 Genel tekrar Final sınavına hazırlık Anlatım, soru- cevap ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Pehlivan, A. (2011). Sporda Beslenme, Bedray Basın Yayıncılık, İstanbul.
Applegate, L. (2011). Beslenme ve Diyet - Temel İlkeleri, İstanbul Tıp Kitapevi, İstanbul.
Özenoğlu, A. (2016). Beslenmenin Esasları ve Sağlığın Korunmasında Beslenme, Hatiboğlu Yayınevi, İstanbul.
Yaşar, H. ve Melek, S. (2011). Beslenme ve Besinler, Hatiboğlu Yayınevi, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
2
2
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
1
2
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
1
2
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
2
3
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
2
4
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
2
2
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
2
3
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 4 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 8 3 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 45 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0