TR EN

SPORCU SAĞLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BSY334 SPORCU SAĞLIĞI 6 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KUBİLAY ÇİMEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ÖMÜR GÜLFIRAT
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere; farklı spor dallarındaki ve ortamlarındaki yaralanma çeşitlerine göre ilk yardım uygulamalarını ve sporcu yaralanmalarını önleyici bilgi ve beceri kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği, spor ve spor hekimliğinin tarihçesi, Dünya da ve Türkiye’de spor fizyoterapistliği, spor ve sağlık, farklı ortamlarda spor uygulamaları, spor dallarına göre spor yaralanmaları, ısınma, soğuma ve germe egzersizleri, spor yaralanmalarının önlenmesi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Spor hekimliği ve sporun sağlıkla ilişkili kavramlarını tanımlar.
Akut ve aşırı kullanım yaralanmalarını açıklar.
Farklı vücut bölgelerine ait sporcu yaralanmaları ile ilgili örnekler verir.
Sporcu yaralanmalarına yönelik ilk yardım yöntemlerini uygular.
Spor sakatlıkları ve sporcu yaralanmalarını önleyici yöntemleri açıklar ve uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temel kavramlar (doku ve yaralanma tipleri,ilkyardım) Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür taraması Üst Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Konuya ilişkin makale okuma ve video izleme Üst Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
4 Görsel ve yazılı literatür tarama Alt Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
5 Konuya ilişkin makale okuma Alt Ekstremite Yaralanmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Ayak Yaralanmalarını Önleme Stratejileri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
7 Video izleme Vize sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Bel ve Boyun Fıtığı-Tedavi protokolleri Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi, gösteri yöntemi
10 Görsel ve yazılı literatür tarama Bel ve Boyun Fıtığı-Tedavi protokolleri Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
11 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları (SAKROİLİAK EKLEM FONKSİYON BOZUKLUĞU) Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları (KİFOZ,LORDOZ,SKOLYOZ) Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi
13 Video izleme Omurga yaralanmaları ve sakatlıkları(KİFOZ,LORDOZ,SKOLYOZ) Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Ppt sunum hazırlama Öğrenci Sunumları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
15 Ppt sunum hazırlama Final sınavına hazırlık çalışmaları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şentürk, D. (2014). Spor ve Tıp, Nobel Tıp Kitap Evleri, İstanbul.
Kanyon, T. A. (2000). Spor Hekimliği, Gata Basım Evi, Ankara.
Koşar, N. Ş. ve Demirel, H. A. (2006). Adolesanlarda sporcu sağlığı. Turkiye Klinikleri Journal of Pediatric Sciences, 2(7), 25-33.
Kafa, N. ve Atalay Güzel N. (2007). Sporcu Sağlığı, Hipokrat Kitap Evi, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
3
2
Spor yönetim biliminin kuramlarını açıklar.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor örgütlerine ilişkin mevzuatları yorumlar.
1
2
Yönetim fonksiyonunu oluşturan temel bileşenler çerçevesinde edindiği bilgi birikimi ile spor organizasyonlarının ve spor örgütlerinin işleyişini tartışır ve bu bilgileri uygulama ortamlarında kullanır.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kamu, özel ve sivil toplum kuruluşlarının bünyesinde yer alan spor örgütlerine ait faaliyetleri inceler ve bu faaliyetlere ilişkin insan kaynakları, pazarlama ve finansal ihtiyaçları belirler
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor işletmeciliği alanında; spor organizasyonunun finansal, pazarlama ve yönetsel karar alma süreçlerinde, olası problemlerin çözümüne yönelik eğitim, yönetim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
1
2
Spor örgütlerinin yönetsel süreçlerini etkileyen çevresel faktörleri analiz eder.
3
3
Spor örgütlerindeki personel ve süreç yönetimine ilişkin güncel uygulamalara ait değerlendirme sonuçlarını; bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
2
4
Ulusal ve uluslararası spor organizasyonlarını düzenleyen ve yürüten kamu kurum ve kuruluşlarının; yönetim süreci ve yapısının boyutlarını analiz eder.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında liderlik rolünü üstlenerek; proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşabileceği olası sorunları çözümler.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor yöneticiliği mesleğinin gerekliliği olan yönetme becerilerini farklı yönetsel yetkinlikler çerçevesinde geliştirmeye açık ve ilgili olur.
2
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini eleştirel bakış açısıyla sorgular.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4
2
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; spor yöneticiliği uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
1
2
Spor işletmelerinin yönetim süreçlerinde ortaya çıkabilecek olası sorunları etik değerler çerçevesinde çözümler.
2
3
Spor yöneticiliği mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü, sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli proje, organizasyon ve çalışmalar tasarlar.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 8 32
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 8 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 36 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0