TR EN

HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRÜ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIY415 HAVACILIKTA İNSAN FAKTÖRÜ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMEL TOZLU ÖZTAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı havacılık sektöründe insan kaynaklı hataları sıralayarak, uçuşların güvenli, emniyetli gerçekleşmesini sağlamak ve bu konulara dikkat çekerek öğrencilere bu konular hakkında çözüm odaklı bir bakış kazandırmayı amaçlamaktadır.
İçerik: İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı, İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası, İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim, İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan performansını etkileyen faktörleri tanımlar.
Havacılık emniyetine etkileyen faktörleri açıklar.
İş yerindeki insan faktörlerinden kaynaklı potansiyel tehlikeleri açıklar.
Sosyal psikolojiyi etkileyen faktörleri açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap Okuma Açılış&Tanışma&Ders İçeriğinin Tanıtılması Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
2 Kitap Okuma İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
3 Kitap Okuma İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
4 Kitap Okuma İnsan Performansı Ve Sınırlamalar; Görme, İşitme, Bilgi İşlem, Dikkat ve Algı, Hafıza, Kapalı Mekân Korkusu ve Fiziki Erişim Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
5 Kitap Okuma Sosyal Psikoloji; Sorumluluk, Motivasyon ve Motivasyon Kaybı, Yaş Baskısı, Kültür Sorunları, Ekip Çalışması, Yönetim Gözetim ve Liderlik Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
6 Kitap Okuma Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik ve Sağlık, Stres: Ailevi ve İşe Bağlı Olarak Stres, Zaman Baskısı Ve Çalışmanın Tamamlanma Süresi İle İlgili Baskılar Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
7 Kitap Okuma İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Fiziksel Çevre; Gürültü ve Duman, Aydınlatma, İklim ve Sıcaklık, Hareket ve Titreşim, Çalışma Ortamı Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
10 Kitap Okuma Görevler; Fiziki Çalışma, Tekrarlanan Görevler Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
11 Kitap Okuma İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 1 Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
12 Kitap Okuma İletişim; Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim 2 Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
13 Kitap Okuma İnsan Hatası; Hata Modelleri ve Teorileri, Hatalardan Ortaya Çıkan Sonuçlar, Kaçınma ve Yönetim Hataları Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
14 Kitap Okuma İş Yerindeki Tehlikeler; Tehlikelerin Fark Edilmesi ve Tehlikelerden Kaçınılması, Acil Durumlar ile Başa Çıkabilmek Sözlü Anlatım, Örnekleme, Tartışma
15 Kitap Okuma Genel Tekrar -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

TTS Module-9 Human Factors
ICAT Module-9 Human Factors

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanlarındaki temel kavramları ve bu kavramlardan doğan temel disiplinleri açıklar.
0
2
Alanıyla ilgili güncel bilgiler ile iletişim kuramlarını karşılaştırır.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili problemleri saptayarak konuya ilişkin sorunları çözer.
0
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Sosyoloji,Gazetecilik, Televizyon, Medya gibi alanlarıyla karşılaştırır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu programdan mezun olunca öğrenciler, halkla ilişkiler,reklam,pazarlama gibi alanlarda araştırma ve analiz yapar.
0
2
Alan bilgisini kullanarak, alanıyla ilgili karşılaştığı sorunları tespit eder ve çözer.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gerçekleştirilen proje, kampanya analizi doğrultusunda, hazırlayacağı iletişim planını alanıyla doğru orantılı olarak uygular.
0
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerden faydalanarak,halkla ilişkiler ve reklamcılık sektöründe karşılaştığı problemleri çözer.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Halkla ilişkiler kampanyaları ve reklam projelerinde yer alarak, ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
0
2
Alanın dinamiklerine bütünleşik bir bakış açısıyla yaratıcı ve eleştirel yaklaşarak, özgün ve yenilikçi stratejiler yaratır.
0
3
Alanıyla ilgili ortaya çıkabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak, iletişim planı tasarlar.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki uzmanlıklarını destekleyecek yaratıcı üretim, sunum ve ikna tekniklerini tanımlar.
0
2
Alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri yakından takip eder ve örnek verir.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reklam,halkla ilişkiler, pazarlama gibi konularda düşünce ve fikirlerini yazılı ve sözlü olarak ilgili kişi ve kurumlara etkili bir şekilde açıklar.
0
2
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler tasarlar.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda, sektörle işbirliği kurarak, kariyer hedeflerini belirler.
0
2
İletişimle ilgili konuların toplumsal ve küresel boyutlardaki etkilerini analiz eder ve yorumlar.
0
3
Alanıyla ilgili teknik ve kuramsal bilgi ve becerilerini kullanarak yeni bilgi ve teknikler tasarlar.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 5 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0