TR EN

KAMERA VE ÇEKİM TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY329 KAMERA VE ÇEKİM TEKNİKLERİ 5 4 2 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi FERHAT ZENGİN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; kamera çekim teknikleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; program türlerine göre temel kamera hareketleri, kompozisyon kuralları ve çekim tekniklerinin farklılığı oluşturmaktadır. Ayrıca derste anlatılan kamera ve çekim teknikleri kuralları bireysel ya da grup olarak verilen ödevlerle pekiştirilir. Grup ödevler en fazla üç kişi ile sınırlandırılır. Öğrenciler her bir dersin ya da proje ödevinin yapım sürecinde farklı bir pozisyonunda yer alır; bu sayede bir yapım sürecine çok yönlü hakim olur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kamera tarihi, teknolojisi ve kameralar arasındaki temel farkları tanımlar.
Kamera kullanım teknikleri, kompozisyon, lens ve ışık becerilerini kullanır.
Kamera, ışık ve sahne arasındaki bağlantı ve bunların yönetim bilgisini uygular.
Prodüksiyon aşamasına dair bilgilerini kullanarak çekim yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, ders ve dersin işleyişi hakkında bilgi verilmesi. Derse giriş. Anlatım
2 Kitap Okuma Görüntünün oluşumu ve kamera teknolojisinin kısa tarihi. Kamera türleri, son dönemde kullanılan dijital kameralar. Dijital kameraların özellikleri. Kamera kullanımı ve ayarlarına giriş. Anlatım-Uygulama
3 Kitap Okuma Kameraların görüntü çekim formatları ve video çekiminde kullanılan teknik ayarların uygulamalı gösterimi. Anlatım-Uygulama
4 Kitap Okuma Görüntü dilinde kompozisyon. Çekim ölçekleri, çerçeve, çerçeveleme ve çerçeveleme teknikleri. Çerçevelemede etkin olan öğeler. Anlatım-Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
5 Kitap Okuma Kamera açıları ve uygulama yöntemleri. Video çekiminde ışık ve ışığın estetik kullanımı. Sahne çekim uygulaması Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
6 Kitap Okuma Kamera ayakları (tripod) ve diğer kamera destekleyiciler. Video çekiminde ışık ve ışığın estetik kullanımı. Sahne çekim uygulaması Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
7 Kitap Okuma Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma Kamera hareketleri ve uygulama yöntemleri. Uygulama Planlaması-Ödev Dağılımları Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
10 Öğrenci ödev hazırlama Kamerada lens kullanımları. Video çekiminde sesin doğru kaydedilmesi ve ses kaydedici aygıtların tanıtılması. Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
11 Kitap Okuma Uygulama Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
12 Kitap Okuma Uygulama Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
13 Kitap Okuma Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
14 Öğrenci ödev hazırlama Uygulamaların izlenmesi ve genel değerlendirme. Öğrenci uygulamalarının incelenmesi
15 Öğrenci ödev hazırlama FİNAL Anlatım Tekniği, Uygulama. Bireysel&Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Vardar. B. (2000). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 1. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev.) İstanbul : Kavram Yayınları
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 2. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev.)İstanbul: Kavram Yayınları
Arjon. D. (1995) Film Dilinin Grameri 3. (Yalçın Demir, Nazlı Bayram, çev) İstanbul: Kavram Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
0
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
0
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
0
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
0
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
5
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
5
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
5
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
3
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
0
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
4
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 5 65
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 7 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 179
Genel Toplam 179
Toplam İş Yükü / 25.5 7
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0