TR EN

MEKAN, ZAMAN VE TASARIM / TASARIM UZMANLIK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UAT304 MEKAN, ZAMAN VE TASARIM / TASARIM UZMANLIK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin öncelikli amacı öğrencilerin ‘mekân’ bilgisi kazanması, mekânı zamanın ötesinde düşünüp geniş bir çerçeveden ele alarak geleceğin mekanları hakkında düşünüp, fikir üretmelerdir. Dersin bir diğer amacı da öğrenciye düşüncelerle tasarladıkları mekanların temsil yöntemlerini kazandırmaktır.
İçerik: Ders kapsamında mekân kavramı öncelikle okumalara ve kısa filmlere odaklanarak öğrenciye kazandırılmayı amaçlamaktır. • Günümüzdeki mekanlar sınıfta interaktif katılımla tartışılıp pekiştirilir. • Sınıf içi uygulamalara geçilerek, seçilen bir kitaptaki bir mekân her öğrencinin hayal gücü ile şekillenerek yazılı ve sözlü olarak öğrenciler tarafından sınıfta sunulur. • ‘Değişmeyen tek şey değişimin kendisidir’ mottosuyla sürekli değişmekte olan davranış biçimleri ve aynı zamanda gelişmekte olan teknoloji girdileri ile, öğrenciler tasarlamış oldukları mekanların 50 yıl sonra ve 100 yıl sonra nasıl kullanılacağını, neye dönüşebileceğini tasarlanır. • Film izlenceleri ve ek okumalar eşliğinde devam eden dersin sonunda öğrenciler tasarımlarının günümüzde kullanımı ve gelecekte kullanımı üzerine herhangi bir temsil yöntemiyle (poster/kolaj/kısa film/maket) sözlü sunumu yapma becerisine sahip olur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci mekân kavramını öğrenir, mekân hakkında okumaların raporlarını hazırlar.
Öğrenci değişmekte olan zaman karşısında mekânın kullanımını karşılaştırır.
Öğrenci hayalindeki mekânı ders boyunca edindiği kazanımlar ve veriler ile geliştirir.
Öğrenci geliştirdiği tasarımın somut olarak temsilini planlar.
Öğrenci mekâna ait tasarımının nasıl, hangi aşamalardan geçerek geliştiğini ve son somut halini aldığını gerekçelendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, Dersin içeriği hakkında bilgilendirme Mekan konusuna giriş Slayt Sunumu
2 *Verilen metin okunması, metinle ilgili kendi fikirlerinden ve yorumlarından oluşan 300 kelimelik bir yazı yazılması. *Örnek bir mekan seçilip dersten önce dropboxa yüklenmesi Mekan konusunu algılama Verilen okumalar üzerine tartışmalar
3 *Küçük Prens kitabı okunmuş olarak derse gelinmesi *Maket malzemelerinin, makette kullanılabilecek atık malzemelerin ve yapıştırıcı vb malzemelerin derse getirilmesi Strüktür tasarımı ve tasarım kriterleri Gül’ü koruma, ‘Küçük Prens’ Uygulama / bireysel kolaj çalışmaları
4 *Yapılmış olam maketlerin sunum haline getirilmesi Öğrenci sunumları Gül’ü koruma strüktürü Juri / 3 ya da 4 tasarımın seçilmesi
5 *Derste jüri oylaması ile seçilen makete uygun birebir maket malzemesinin okula getirilmesi Strüktür tasarımı ve tasarım kriterleri Uygulama / maket Seçilen 3-4 tasarımın 1/1 ölçekte uygulanması / Sergi
6 - Mekan seçimleri Temsil yöntemleri Video - slayt - tartışma
7 *Not alınabilecek defter,kalem ve fotoğraf çekimine uygun bir telefon ya da ayrıca bir fotoğraf mak. getirilmesi Teknik Gezi İstanbul Modern
8 - ARA SINAV -
9 - Teknik Gezi MSGSU Resim Heykel Müzesi
10 - Geleceğin mekanlarında bizi neler bekliyor olabilir Tartışma - video izlencesi
11 *İzlenen video ile ilgili kişisel görüşlerin yazılı olduğu bir yazının dersten önce dropboxa yüklenmesi Geleceğin mekanları Temsil alternatifleri- tartışma
12 *Seçilecek kent meydanı ve bir mekan tasarlama ile ilgili yazının dersten önce dropboxa yüklenmesi Geleceğin mekanı öğrenci tasarımı Uygulama / temsil
13 *Seçilen konsepte uygun kolajda kullanılabilecek her türlü malzemenin, A1 maket kartonu, makas ve yapıştırıcının derse getirilmesi Geleceğin mekanı öğrenci tasarımı Uygulama / temsil
14 *Yapılmış olan çalışmaların ve raporun güncellenmiş halinin dropboxa dersten önce yüklenmesi Değişeyen tek şey değişimin kendisidir' Rapor ve sözlü sunum Sergi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Mekan Tasarımında İnteraktif Yaklaşımlar:’Rehearsal’ http://kot0.com/mekan-tasariminda-interaktif-yaklasimlar-rehearsal/
Mekanlar Artık Bedenimizle Örülecek http://kot0.com/mekanlar-artik-bedenlerimizle-orulecek/
Mekanlar Artık Dronlarla Örülecek http://kot0.com/mekanlar-artik-dronlarla-orulecek/
Antoine de Saint-Exupery, Küçük Prens , Pek çok yayınevi tarafından basılmıştır
Italo Calvino, Görünmez Kentler
İlhan Altan, Mimarlıkta Mekan Kavramı, 2015, Ofis 2005 Yayınevi, İstanbul
Özturan, Ö., 2015, ‘Teknolojik Gelişmelerin İç Mekan Biçimlenişine Etkisi’ http://acikerisim.ticaret.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11467/498/M00325.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Soyak, Ş.G., 2009, ‘Yeni Çalışma Yöntemlerinin Ofis Binaları İç Mekan Tasarımına Etkileri’ http://earsiv.halic.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12473/839
Yırtıcı,H., Uluoğlu, B., 2004, ‘Mekanın Altyapısal Dönüşümü’ http://www.itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_a/article/view/1006
Arabacıoğlu, B.C., ‘Etkileşimli Mekan Tasarımı’ https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/32443868/ArabaciogluManuscript_KMIM_1.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DEtkilesimli_Mekan_Tasarimi.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A%2F20200213%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20200213T200208Z&X-Amz-Expires=3600&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Signature=d380805b4a3635099feb74a5de0cc1d05dda01295739300dbc32ef88614c4447
Snarkitecture Binlerce Kumaş Şeritten Oluşan Bir Mekan Tasarladı http://kot0.com/snarkitecture-binlerce-kumas-seritten-olusan-bir-mekan-tasarladi/
Yürekli H., Tong B., ‘Distopik Bilim-kurgu Filmlerindeki Mekan Çözümlemeleri (1980-2000) https://polen.itu.edu.tr/handle/11527/6315
Video: https://www.nytimes.com/2018/01/03/learning/lesson-plans/analyzing-the-elements-of-art-five-ways-to-think-about-space.html

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 0 0 0
Genel Toplam 0
Toplam İş Yükü / 25.5 0
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 0,0