Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
YSD303 | HİTABET VE LİDERLİK | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerimizin konuşma ve yazma becerileri ile hitabet yeteneklerini; Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş örnek metinler ile ve Dünya liderlerinin örnek hitabe metinleri vasıtasıyla yapılması planlanan disiplinlerarası çalışmaların yanı sıra yenilikçi öğretim metodları da kullanarak güçlendirmektir. |
İçerik: | Hitabet, mektup, tirat gibi türlerin Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş en güzel örneklerinin okunması ve adları geçen türler ve örnekler ile ilgili interaktif sunu, dramatizasyon ve yazma çalışmalarının yapılması, bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. 1. Hitabet, mektup, tirat türlerinin seçkin örneklerinden okumalar yapar ve okuduğu metinlerden yola çıkarak; metni yazan kişi ve metnin ait olduğu dönem hakkında çıkarımda bulunur. İkna edici bir konuşma metninin ve konuşmacının ne gibi özelliklere sahip olması gerektiğini bilir. 2. Ders içeriğini oluşturan türlerin Türk ve Dünya edebiyatından / kültüründen seçilmiş olan örnekleri arasında tür, yazar, hatip, hitabe metni gibi üst başlıklar arasında karşılaştırmalar yapar. 3. Derste yapılan okumaların ve uygulamalı çalışmaların neticesinde öğrencimiz, ders materyali olarak seçilmiş olan metinlerle benzer türdeki yazıları kendisi de yazabilecek duruma gelir. 4. Bu dersin neticesinde öğrencimiz etkili konuşma ve yazma becerisi kazanmış olmanın yanında Türk ve Dünya edebiyatının seçkin örnekleri üzerinden giderek edebiyat bilgisini güçlendirir ve iyi bir hatibin sahip olması istenen / beklenen özelliklerin neler olduğunu bilir. 5. Bu dersin neticesinde öğrencimiz, ikna edici bir konuşma ve yazma metninin nasıl olması gerektiği konusunda değerlendirmeler yapabilecek beceriye sahip olur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Bir “hatip” olabilmek için hangi özellikleri taşımak gerekir, her lider bir hatip olmalı mıdır? Konusuna göre hitabe metni geliştirmek için nelere dikkat etmek gerekir? | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Seslendirme |
2 | Literatür tarama | Göktürk Kitabelerinden Bilge Kağan Yazıtı ve Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Okuma, Seslendirme, İnteraktif kullanım, her iki metnin karşılaştırılması |
3 | Literatür tarama | Kanuni Sultan Süleyman’ın Fransa Kralı François’e yazdığı mektup. Yavuz Sultan Selim’in “Yar olur, ağyar olur, dildar olur, serdar olur” dizelerinin bulunduğu dörtlüğün nasıl yazılmış olduğu Steve Jobs’un 2005 yılında Stanford Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın dinlenmesi, izlenmesi ve “konuşma” ile konuşma metninin incelenmesi. | Dramatizasyon, sunum, tartışma: İyi bir hatip iyi bir edebiyat bilgisine sahip olmalı mıdır ve hatibin dilbilgisi yeteneği güçlü olmalı mıdır? |
4 | Literatür tarama | Bir öğrenci temsilcisi adayının, gerçekleştirmeyi vaad ettiği çalışmaları anlatan konuşması. | Anlatım, İnteraktif kullanım, Dinleme, okuma, tartışma: Her konuşma “hitabe, hitap” mıdır? |
5 | Literatür tarama | Başkan Obama’nın Kahire Üniversitesinde yapmış olduğu konuşmanın hem hitabet hem de metin olarak incelenmesi. | Dramatizasyon, soru – cevap |
6 | Literatür tarama, İnteraktif sunum | Oğuz Atay’dan “Babama Mektup” adlı metnin okunması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif kullanım, Uygulama |
7 | Literatür tarama | Rosalinde Torres’in “Büyük bir lider olabilmek için gerekenler.” başlıklı konuşması ve konuşmanın metin olarak incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma: Bir metnin “samimi ve ironik olması nasıl sağlanır ve bu metni ilginç kılar mı?” İnteraktif sunu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Materyal geliştirme için ön hazırlık | Bir öğrencinin üniversite mezuniyeti için yapmayı tasarladığı / tasarlayacağı metin nasıl olmalıdır? | Anlatım, Sunu, Soru-Cevap, Tartışma: Her lider hatip midir, her hatip lider midir? |
10 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Gogol’ün “Müfettiş” adlı oyunundan Osıp karakterinin tiradı. Samuel Beckett. “Godot’yu Beklerken” Vladimir tiradı. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sunu, Dramatizasyon |
11 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | Randy Pausch “Son Ders”. | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
12 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
13 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
14 | Literatür tarama, Dramatizasyon için ön hazırlık | İyi bir lider ve hatip, tiyatral yeteneğe sahip olmalı mıdır? | Anlatım, Soru-Cevap, İnteraktif kullanım, Dramatizasyon |
15 | FİNAL | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ergin, M. (2016), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Tarık Günersel, Yusuf Bal ve Metin Altıok ile Servet-i Fünun şiirlerinden örnekler Atay, O. ( 2016), Babama Mektup, İstanbul: İletişim Yayınları Kafka, F. (2014) Babaya Mektup, İstanbul: Can Yayınları Dostoyevski, F. (2012), İnsancıklar, İstanbul: Can Yayınları Gogol, N. V. (2010), Müfettiş, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Beckett, S. (2009), Godot’yu Beklerken, Ankara: İş Bankası Kültür Yayınları Oflazoğlu, T. (2009), IV. Murat, Ankara: İz Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
0 | |||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
2 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
0 | |||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
2 | |||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 3 | 33 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 11 | 3 | 33 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |