Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY339 | UÇAK GÖSTERGE SİSTEMLERİ VE TEKNİKLERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilerin, tipik sistem düzenlemelerini anlaması ve elektronik gösterge sisteminin öğrenmesi hedeflenmiştir. |
İçerik: | Dersin içeriği; Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi, Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar, Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi, Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kısıtlamaların farkındalığını, uçuşa elverişlilik gereksinimleri ve yazılım programlarında yapılacak onaysız değişikliklerin olası yıkıcı etkilerini tanımlar. |
Modern uçaklarda CRT, LED ve LCD ekranların çalışma prensiplerini açıklar. |
EFIS üzerinde gösterilen bilgileri ve sistem içeriklerini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar. | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Megep, Uçuş Göstergeleri ve Aviyonik Sistemler, 2011 |
Nagabhushana, S. Sudha, L. K. Aircraft Instrumentation and System, 2010 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
0 | |||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
1 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
0 | |||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 20 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 15 | 45 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 232 |
Genel Toplam | 232 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 9,0 |