Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY422 | HAVAALANLARI TEHLİKELİ KİMYASAL VE MÜDAHALE YÖNTEMLERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilerin, havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, havacılık güvenliği ile ilgili ulusal düzenlemeler, havaalanı güvenliği ile ilgili plan ve programları öğrenmeleri, tehlikeli maddelerin kimyası ile ilgili temel bilgiler, taşınması esnasındaki güvenli elleçleme konuları ve çevresel kuralları öğrenmeleri hedeflenmiştir. |
İçerik: | Dersin içeriği; Tehlikeli Maddelerin Tanımı, Tehlikeli Madde Kimyası Toksikoloji Tehlikeli maddelerin sınıflandırılmaları, Uluslararası Ve Ulusal Yönetmelikler, Tehlikeli Madde Dökümanları, Uygun Paketleme ve İşaretleme Gereklilikleri, Elleçleme ve istifleme kuralları Yükleme öncesinde ve boşaltma sonrası temizleme kuralları Taşıma teçhizatları ile ilgili gereklilikler, Sevkiyat yöntemi ve gönderimdeki kısıtlamalar Taşınan madde miktarlarının sınırlandırılması ve miktar muafiyetleri Karışık yüklemeye ilişkin yasaklar ve tedbirler, Tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili trafik mevzuatı ve kısıtlamalar Araçta bulundurulması gereken belgeler ve seyir kuralları, Taşıma modlarına göre tehlikeli madde taşımacılığı (Karayolu, Denizyolu, Havayolu, Demiryolu), Yolcuların taşınması ile ilgili kurallar, Tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili işletmeye yönelik güvenlik planlarının hazırlanması, Tehlikeli Madde Acil Durum Eylemleri / sızıntılara müdahale etme kuralları, Tehlikeli Madde Bertarafı / Tehlikeli maddelerin ayrıştırılması kuralları, Tehlikeli madde kaynaklı kaza nedenleri, çeşitleri ve kazaların raporlanması İşletmeler için hazırlanacak yıllık raporların hazırlanma usul ve esasları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Tehlikeli maddeleri açıklayarak, kimyasına göre tehlikeli maddeleri sınıflandırır. |
Tehlikeli madde sınıflarına göre uygun belgeleri keşfeder. |
Tehlikeli maddelerin paketleme ve işaretlemelerini inceler. |
Tehlikeli maddelerin paketleme ve işaretlemelerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli Maddelerin Tanımı | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli Madde Kimyası Toksikoloji Tehlikeli maddelerin sınıflandırılmaları | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Uluslararası Ve Ulusal Yönetmelikler | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli Madde Dökümanları | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Uygun Paketleme ve İşaretleme Gereklilikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Elleçleme ve istifleme kuralları Yükleme öncesinde ve boşaltma sonrası temizleme kuralları Taşıma teçhizatları ile ilgili gereklilikler | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Sevkiyat yöntemi ve gönderimdeki kısıtlamalar Taşınan madde miktarlarının sınırlandırılması ve miktar muafiyetleri Karışık yüklemeye ilişkin yasaklar ve tedbirler | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili trafik mevzuatı ve kısıtlamalar Araçta bulundurulması gereken belgeler ve seyir kuralları | Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Taşıma modlarına göre tehlikeli madde taşımacılığı (Karayolu, Denizyolu, Havayolu, Demiryolu) | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Yolcuların taşınması ile ilgili kurallar | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili işletmeye yönelik güvenlik planlarının hazırlanması | Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli Madde Acil Durum Eylemleri / sızıntılara müdahale etme kuralları | Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli Madde Bertarafı / Tehlikeli maddelerin ayrıştırılması kuralları | Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Konuya yönelik internet araştırması | Tehlikeli madde kaynaklı kaza nedenleri, çeşitleri ve kazaların raporlanması İşletmeler için hazırlanacak yıllık raporların hazırlanma usul ve esasları | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Barnum, C. W.(1986). Transportation of Hazardous Materials, Office of Technology Assessment, Washington DC: US Government Printing Office. |
Cheremisinoff, N. P., Graffia, M., Andrew, W. (1995). Environmental and Health & Safety Management (1st ed.) New Jersey: Noyes Publications. |
Görçün, Ö. (2010). Tehlikeli Madde Lojistiği ve İş Güvenliği, İstanbul: Beta Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
0 | |||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
0 | |||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
1 | |||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 13 | 2 | 26 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 122 |
Genel Toplam | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |