TR EN

İKNA KURAMLARI VE RETORİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MIY427 İKNA KURAMLARI VE RETORİK 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZER CİHAN KESKEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı iletişimde ikna sürecinin ve söylemin önemini belirterek, kaynak ve alıcı arasında retoriksel metinlerin ve görsellerin işlevini açıklamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğinde iknanın ve retoriğin tanımı, ethos pathos ve logos gibi iletişim süreci unsurlarının önemi, ikna edici iletişimin nitelikleri ve çeşitli öğrenme ve davranış kuramları anlatılması bulunmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İkna sürecinde hangi argümanları kullanacağını tartışır.
Maruz kaldığı karşı tarafın ikna sırasında mesajında kullandığı önermeleri analiz eder.
İkna usnurlarının geçerliliği savını savunur.
Hedef kitlenin beklentisine uygun Ethos, Pathos, Logos özelliklerini kullanarak hedef kitleyi ikna eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma Genel bilgilendirme ve derse giriş Sunum ve anlatım.
2 Kitap okuma İkna Kavramı ve İkna Süreci Sunum ve anlatım.
3 Kitap okuma İknada Kaynağın Önemi ve Özellikleri Sunum ve anlatım.
4 Kitap okuma İknada Hedef Kitle (Dinleyici)/Mesajın Özellikleri ve Tutumlar Sunum ve anlatım.
5 Kitap okuma Aristoteles ve Retorik Sunum ve anlatım.
6 Kitap okuma Aristoteles ve Retorik Sunum ve anlatım.
7 Kitap okuma Kitle Psikolojisi – Gustave Le Bon – Sigmund Freud Sunum ve anlatım.
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Motiv (Güdü) ve Motivasyon Sunum ve anlatım.
10 Kitap okuma Temel Motivasyon Kuramları Sunum ve anlatım.
11 Kitap okuma Temel Motivasyon Kuramları Sunum ve anlatım.
12 Kitap okuma Psikanalitik İkna Kuramları Sunum ve anlatım.
13 Kitap okuma Kişilik Analizi Yapan Kuramlar Sunum ve anlatım.
14 Kitap okuma İhtiyaç Kuramları Sunum ve anlatım.
15 Kitap okuma Temel İkna Stratejileri Sunum ve anlatım.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Robert Cialdini, İknanın Psikolojisi Mediacat Yayıncılık, İstanbul, 2003
Mustafa C. Sadakaoğlu, Reklam, İkna ve İdeoloji, Kriter, İstanbul, 2020
Ed. Mine Oyman, İkna Edici İletişim, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2012
Sefer Darıcı, Subliminal İşgal, 10. baskı, Destek Yayınevi, İstanbul, 2016
Gustave Le Bon, Kitleler Psikolojisi, Alter Yayıncılık, Ankara, 2009
Aristoteles , Retorik, 1. baskı, Say Yayınları, İstanbul, 2018
Louis Althusser , İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, 2. baskı, İthaki Yayınları, İstanbul, 2015
Çiğdem Kağıtçıbaşı, Yeni İnsan ve İnsanlar, 10. basım, Evrim Yayınevi, İstanbul, 2004

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
1
2
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
2
3
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
2
2
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
1
3
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
2
4
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
2
2
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
2
2
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında kullanır.
1
3
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
2
4
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
1
5
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
1
2
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
1
2
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
1
2
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
2
3
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havalimanları ve terminal operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 123
Genel Toplam 123
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0