Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY339 | UÇAK GÖSTERGE SİSTEMLERİ VE TEKNİKLERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAKAN ÖZCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersle öğrencilerin, tipik sistem düzenlemelerini anlaması ve elektronik gösterge sisteminin öğrenmesi hedeflenmiştir. |
İçerik: | Dersin içeriği; Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi, Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar, Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System, Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi, Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kısıtlamaların farkındalığını, uçuşa elverişlilik gereksinimleri ve yazılım programlarında yapılacak onaysız değişikliklerin olası yıkıcı etkilerini tanımlar. |
Modern uçaklarda CRT, LED ve LCD ekranların çalışma prensiplerini açıklar. |
EFIS üzerinde gösterilen bilgileri ve sistem içeriklerini tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
2 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
3 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
4 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
5 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
6 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik sistem düzenlemeleri ve elektronik gösterge sistemlerinin kokpit yerleşimi. | Anlatım, Soru- Cevap |
7 | Konuya yönelik internet araştırması | Modern uçaklarda kullanılan ekranların yaygın tiplerinin çalışma prensibi, Katot Işınlı Tüpler, Işık Yayan Diyotlu Ekranlar ve Sıvı Kristal Ekranlar. | Anlatım, Soru- Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya yönelik internet araştırması | Elektrostatik boşalımlara duyarlı komponentlere özel muamelede bulunulması, Risklere ve olası hasara, komponent ve personelin antistatik koruma cihazlarına yönelik farkındalık | Anlatım, Soru- Cevap |
10 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ECAM-Elektronik Merkezi Hava Aracı Monitörü EFIS-Elektronik Uçuş Gösterge Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
11 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: ACARS-ARINC Komünikasyon ve Adresleme ve Kayıtlama Sistemi EICAS-Motor Gösterge ve Ekip İkaz Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
12 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: FMS – Flight Management System | Anlatım, Soru- Cevap |
13 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE'ye (Dahili Test Ekipmanlarına) ilişkin genel düzenleme: IRS-Ataletli Seyrüsefer/Referans Sistemi; FBW-elektronik kumandalı uçuş/elektronik uçuş kontrol sistemleri (fly-by-wire); GPS-Küresel Konumlama Sistemi | Anlatım, Soru- Cevap |
14 | Konuya yönelik internet araştırması | Tipik Elektronik/dijital hava aracı sistemlerine ve ilgili BITE’ye ilişkin genel düzenleme: TCAS-Trafik Uyarı ve Çarpışmayı Önleme Sistemi; Entegre Modüler Aviyonikler; Kabin Sistemleri, Enformasyon Sistemleri | Anlatım, Soru- Cevap |
15 | - | Genel Tekrar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Megep, Uçuş Göstergeleri ve Aviyonik Sistemler, 2011 |
Nagabhushana, S. Sudha, L. K. Aircraft Instrumentation and System, 2010 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık ve sigortacılık ve finans ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri iktisat, işletme, hukuk, istatistik, muhasebe ve pazarlama alanıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık ve sigortacılık uygulamalarını finans teorileri, matematiksel ve istatistiksel yöntemlerle ilişkilendirir.
|
0 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanları ile ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık ve sigortacılık işlemlerindeki planlama ve uygulama sürecini açıklar.
|
0 | |||||
2 |
Bankacılık ve sigortacılık işlemlerinde karşılaşılan problem için çözüm önerileri oluşturur.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgileri bankacılık ve sigortacılık işlemlerinde kullanır.
|
0 | |||||
2 |
İktisadi verileri doğru bir şekilde analiz ederek, finansal riskleri minimize edecek şekilde tasarrufları ve portföy yatırımlarını yönetir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık işlemlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevi yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık ve sigortacılık faaliyetlerinin planlanması sürecini ve insan kaynağı performans konularında gerekli olan temel bilgiyi kazanır.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili bilgisayar programlarını bankacılık ve sigortacılık işlemlerinde kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bankacılık ve sigortacılık ile ilgili veri tabanları bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak sektördeki paydaşlarla yenilikçi fikirleri ortaya çıkarmak için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek alanıyla ilgili bilimsel, sektörel gelişmeleri ve yenilikleri araştırır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili finansal verileri analiz eder.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 11 | 2 | 22 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 20 | 60 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 15 | 45 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 232 |
Genel Toplam | 232 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 9,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 9,0 |