Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ILT374 |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. METİN KUŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu derste öğrencilerin medyada yer alan mesaj ve görsellerin çözümlemelerini yapabilmeleri, alt metinlerini okuyabilmeleri ve medyaya eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu ders kapsamında medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlardan bahsedilecek, medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi ve önemi incelenecektir. İlerleyen haftalarda medyanın gücü, gündem belirleme etkisi, medyada şiddet, temsil ve ötekileştirme meseleleri ele alınacaktır. Türkiye ve Dünyada yapılan medya okuryazarlığı çalışmaları işlendikten sonra medya metinleri incelenecek ve örnek olaylar üzerinden tartışmalar gerçekleştirilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini açıklar. |
Medyanın toplumsal etkilerini tanımlar. |
Medyada şiddet, temsil sorunu ve ötekileştirmeyi yorumlar. |
Medya okuryazarlığının doğuşunu ve gelişimini açıklar. |
Medya mesajlarının alt metinlerini çözümler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Dersin Tanıtımı |
Anlatma Yöntemi |
2 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya, okuryazarlık ve medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlar. |
Anlatma Yöntemi |
3 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya okuryazarlığı ve önemi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi |
Anlatma Yöntemi |
5 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medyanın işlevleri, gücü ve ekonomik boyutu |
Anlatma Yöntemi |
6 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medyada ötekileştirme |
Anlatma Yöntemi |
7 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Kadınların medyada temsili |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya ve şiddet |
Anlatma Yöntemi |
10 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya ve gündem belirleme |
Anlatma Yöntemi |
11 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Türkiye’de medya okuryazarlığı çalışmaları |
Anlatma Yöntemi |
12 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları |
Anlatma Yöntemi |
13 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya metinlerini inceleme ve örnek olaylarla tartışma |
Anlatma Yöntemi |
14 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya metinlerini inceleme ve örnek olaylarla tartışma |
Anlatma Yöntemi |
15 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Genel Tekrar |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi. Islık Yayınları, İstanbul. |
Crowley, D. ve Heyer, P. (2017). İletişim Tarihi. Siyasal Kitabevi, İstanbul. |
Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Dost Yayınları, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
27 |
27 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
205 |
205 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
312 |
|
Genel Toplam |
312 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
12,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
12,0 |
|