Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ILT374 |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu derste öğrencilerin medyada yer alan mesaj ve görsellerin çözümlemelerini yapabilmeleri, alt metinlerini okuyabilmeleri ve medyaya eleştirel bir bakış açısı geliştirebilmeleri amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu ders kapsamında medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlardan bahsedilecek, medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi ve önemi incelenecektir. İlerleyen haftalarda medyanın gücü, gündem belirleme etkisi, medyada şiddet, temsil ve ötekileştirme meseleleri ele alınacaktır. Türkiye ve Dünyada yapılan medya okuryazarlığı çalışmaları işlendikten sonra medya metinleri incelenecek ve örnek olaylar üzerinden tartışmalar gerçekleştirilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimini açıklar. |
Medyanın toplumsal etkilerini tanımlar. |
Medyada şiddet, temsil sorunu ve ötekileştirmeyi yorumlar. |
Medya okuryazarlığının doğuşunu ve gelişimini açıklar. |
Medya mesajlarının alt metinlerini çözümler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Dersin Tanıtımı |
Anlatma Yöntemi |
2 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya, okuryazarlık ve medya okuryazarlığı ile ilgili temel kavramlar. |
Anlatma Yöntemi |
3 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya okuryazarlığı ve önemi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya okuryazarlığının tarihsel gelişimi |
Anlatma Yöntemi |
5 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medyanın işlevleri, gücü ve ekonomik boyutu |
Anlatma Yöntemi |
6 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medyada ötekileştirme |
Anlatma Yöntemi |
7 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Kadınların medyada temsili |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya ve şiddet |
Anlatma Yöntemi |
10 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya ve gündem belirleme |
Anlatma Yöntemi |
11 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Türkiye’de medya okuryazarlığı çalışmaları |
Anlatma Yöntemi |
12 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları |
Anlatma Yöntemi |
13 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya metinlerini inceleme ve örnek olaylarla tartışma |
Anlatma Yöntemi |
14 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Medya metinlerini inceleme ve örnek olaylarla tartışma |
Anlatma Yöntemi |
15 |
İşlenecek konu ile ilgili okuma yapmaları |
Genel Tekrar |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi. Islık Yayınları, İstanbul. |
Crowley, D. ve Heyer, P. (2017). İletişim Tarihi. Siyasal Kitabevi, İstanbul. |
Kılıç, L. (2008). Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi. Dost Yayınları, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
27 |
27 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
205 |
205 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
31 |
0 |
312 |
|
Genel Toplam |
312 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
12,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
12,0 |
|