Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
STV364 |
HABER VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Haber ve röportaj türüne dair tüm süreç ve tekniklerin öğretilmesi, haber ve röportaj tekniği üzerinden gerekli iletişim becerilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Ders içeriğinde haber-gerçek ayrımı, haberi üreten kişi: gazeteci ve muhabir, habercilik deyimleri, haberin nitelikleri, haber değeri, haber hiyerarşisi, olay ve durum haberciliği, eşik bekçiliği ve gündem belirleme, haber bileşenleri, haber kaynakları, haberin öğeleri ve haber yazım teknikleri, röportaj tekniği, röportaj türleri, haber röportaj, röportaj yazımı, röportajda dikkat edilmesi gereken unsurlar gibi çok çeşitli konu başlıkları yer alır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Haberciliğe dair temel süreçlere hâkim olur. |
Haberciliğin mantığını ve işlevini öğrenir ve tartışabilir. |
Haberin nitelikleri ve haber değerini belirleyen ölçütleri bilir. |
Olay ve durum haberciliğini birbirinden ayırt edebilir. |
Haber yazım tekniklerini öğrenir ve uygulayabilir. |
Röportaj tekniğini öğrenir. |
Söyleşi, mülakat ve röportajın ayrımını yapabilir. |
Röportaj türlerini bilir, bilhassa haber röportaj tekniğine hâkim olur. |
Röportaj yazıları hazırlayabilir. |
Röportaj sürecinde dikkat edilmesi gereken süreç ve adımlar konusunda bilinç kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Derse giriş ve tanıtım. |
Anlatım ve tartışma |
2 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber ve haberciliğin tanımı ve kapsamı, haber gerçek ilişkisi. |
Anlatım ve tartışma |
3 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haberciliğin temel nitelikleri. |
Anlatım ve tartışma |
4 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber değeri. |
Anlatım ve tartışma |
5 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber hiyerarşisi. |
Anlatım ve tartışma |
6 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Olay ve durum haberciliği ayrımı, haber bileşenleri. |
Anlatım ve tartışma |
7 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber toplama ve haber kaynakları. |
Anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber öğeleri: 5N1K tekniği, habere giriş teknikleri. |
Anlatım ve tartışma |
10 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber yazım teknikleri. |
Anlatım ve tartışma |
11 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber yazım uygulamaları. |
Anlatım ve tartışma |
12 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Röportaj tekniği, mülakat, söyleşi ve röportaj ayrımı. |
Anlatım ve tartışma |
13 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Haber röportaj yazımı. |
Anlatım ve tartışma |
14 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Röportajda dikkat edilmesi gereken ölçütler. |
Anlatım ve tartışma |
15 |
İşlenecek konu hakkında araştırma ve okuma yapılması |
Genel değerlendirme. |
Anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Aslan, K. (2005). Soru nasıl sorulur? - Haberciler için bilgi toplama, mülakat ve röportajda soru tekniği. Anahtar Kitaplar. |
Bildirici, F. (2020). Röportaj: Edebi Nitelikli Gazetecilik Ürünü. Sivil Toplum Kuruluşları İçin Hak Temelli Gazetecilik Kılavuzu, 167. |
Cereci, S. (2005). Haber ve Röportaj Tekniği. |
Erzurum, F. (2014). Haber Yazım Kurallarının Ulusal Yayın Yapan Televizyon Kanallarında Kullanılmasına Yönelik Durum Saptaması (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey). |
Kaptan, A. (2008). Haberciliğin Temel Kuralları ve Röportaj Teknikleri. Mercan Kitap. |
Kasım, M. (2008). Radyo ve televizyonda röportajın sistematiği. Selçuk İletişim, 5(3), 184-195. |
Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri. Eğitim Yayınevi. |
Yavalar, D. E., & Çakır, H. (2021). Yaşar Kemal’in ‘Allah’ın Askerleri’ isimli Eserini Edebi Gazetecilik (Röportaj) Tekniği Üzerinden Yeniden Okumak. Kurgu, 29(2), 1-26. |
Yılmaz, Y. (2015). Türkiye’de Gazetecilik Mesleği. Nobel Akademik Yayıncılık. |
Yüksel, E., Gürcan, H. İ., Keskin Vural, İ., & Birsen, H. (2013). Haber Yazma Teknikleri. Anadolu Üniversitesi Yayını No, 2687. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
12 |
3 |
36 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
12 |
2 |
24 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
8 |
2 |
16 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Ödev |
1 |
2 |
2 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
4 |
2 |
8 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
2 |
2 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
3 |
3 |
9 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
57 |
0 |
127 |
|
Genel Toplam |
127 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|