Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ILT372 | SENARYO YAZIM TEKNİKLERİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADEM ÖZER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı Film senaryosu yazım tekniğini öğrencilere kazandırmaktır. Dramatik Çatışma kavramının temel özellikleri ile tanımak ve senaryo yazarken uyulması gereken kurallar, dil ve kelimelerin doğru seçilmesi, yaratıcı fikrin oluşturulması, sinema, kısa film ve öykülerden örneklemelerle geliştirmek. |
İçerik: | Senaryo tekniğinin diğer yazım türleri arasındaki farkların anlaşılması, kısa film, sinema metni, reklam ve tanıtım amaçlarıyla hazırlanacak metinlerin teknik, estetik, yaratıcı yazım ve anlam süreçlerini keşfetmek, dilin sade ve en kolay anlaşılır biçimde kullanılmasına katkıda bulunmak. Ders kapsamında öğrenciler senaryo yazarlığının bütün aşamalarını tanıma ve film yapımına hazırlama konusunda deneyim edineceklerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Dramatik Çatışma olgusunu kavrayabilmek. |
1.1. Dramatik çatışma olgusunu bir öykü kurmaya yöneltebilmek, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmeyi dener. |
1.2. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilmenin nasıl olacağını açıklar. |
2. Görüntüsel dilin öykü ile aktarma işlevlerini fark eder. |
2.1. Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve sinema ve televizyon teknolojilerini adlandırır. |
2.2. Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak, Sinema ve Televizyonda proje gerçekleştirmenin nasıl olabileceğini açıklar. |
3. Senaryo tekniklerini ve türlerini tanımak. |
3.1. Öyküde zaman ve mekân ayrımları yapar. |
3.2. Öyküyü senaryo biçiminde yazmayı deneyimler. |
4. Senaryoda Karakter yaratmanın tekniklerini tanır. |
4.1. Karakterin eylemi ile öykünün ilerlemesini planlar. |
4.2. Eksen Karakter ve yan karakterlerin ilişkisini olay ve sahne kurgusuyla kavrar. |
5. Senaryoda Dramatik söyleşim (diyalog) önemini kavrar. |
5.1. Diyalog çeşitlerini yazmayı deneyimler. |
5.2. Diyalogları en az kullanmak için eksiltmeyi deneyimler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Dramatik Çatışma Kavramı. | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Yazı, anlam ve iletişim. | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Yaratıcı Yazarlık, Profesyonel Yazma kuralları, Bakış açısı belirleme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Düşünceyi aktarmak için anlatım biçimleri | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öykü, Olay sıralaması çalışması | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Bir Tema üzerine Örnek öyküler kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Bir tema üzerine Örnek Öyküler kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Aynı temada iki farklı Öykü kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öyküyü Sinopsise dönüştürme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sinopsis'ten Senaryoya yazım çalışması ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sinopsis'ten Senaryoya yazım çalışması ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Kısa Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Uzun Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Uzun Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Başol, Ö. (2017). Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Öyküleri. İstanbul: İthaki Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sanat, tasarım, kültür ve mobilya tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mimaride tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda, proje yönetimi ve süreçleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekân tasarım ilke ve becerilerini bireysel veya grup içinde sorumluluk alarak uygular.
|
||||||
2 |
Çizim yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekânda diğer mesleki alanlar ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde, iç mimari, uygulama ve teknik donatım projelerini organize eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; iç mekanların tasarım ve planlama alanlarında olası problemleri ve farklı düzenlemeleri yenilikçi, özgün ve sürdürülebilir çözümlerle analiz eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda sürdürülebilir, özgün proje ve etkinlikler organize eder.
|
||||||
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık programı mezunları; mesleki ölçütler, standartlar ve yasal çerçeveleri kullanarak iç mekân uygulama detayları, mobilya tasarımı ve bina maliyeti yönetimi gibi konularda çözümler geliştirir.
|
||||||
2 |
İç Mimarlık programı mezunları, profesyonel alanlarında; kavramsal tasarım, uygulama detay projeleri ve mobilya tasarımı gibi iç mimarlığa yönelik sürdürülebilir, özgün ve yenilikçi projeler tasarlar.
|
||||||
3 |
İç mimari tasarım, uygulama detayları ve mobilya tasarımı odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 3 | 9 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 7 | 3 | 21 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 3 | 6 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 2 | 3 | 6 |
Rapor Yazma | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |