Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV457 | SİNEMA VE PSİKOLOJİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADEM ÖZER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilere insan ilişkileri ve insan psikolojisi ile ilgili çeşitli temaların sembolik ya da doğrudan ele alındığı filmler aracılığıyla psikolojinin temel kavramları ve yaşam arasında ilişki kurabilmelerini sağlamaktır. Bu genel çerçevede dersin diğer bir amacı öğrencilerin bilgi temelli gözlem, analiz ve yorum yapma becerilerini geliştirmektir. |
İçerik: | Ders etkileşimli anlatım ve öğrencilerin sorumlu oldukları malzeme üzerinden yapılan tartışmalarla yürütülmektedir. Bu amaçla derste; görsel materyallerle desteklenmiş düz anlatım yöntemi ve ders içi tartışmalar kullanılmaktadır. Tartışmalar, öğrencilerin özellikle aynı konuya farklı yaklaşımları ortaya koyabilecekleri eleştirel ve yaratıcı düşünme mantığı çerçevesinde yürütülmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Psikolojiye giriş konularının temel kavramlarının filmler aracılığıyla dışavurumlarını anlamak. |
Psikolojinin çeşitli uygulama alanlarının dinamik bilgisini kavramak |
Sözel ve yazılı anlatım yeteneği geliştirmek |
İnsan ilişkilerine dair empatik içgörü kazanmak |
Derinliğe sahip hikayeler anlatma ve karakterler yaratma becerisini geliştirmek. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sinemaya giriş ve psikoloji, sinema ve psikoloji ilişkisi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
2 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Alfred Adler, Rollo May ve sinemaya olan etkileri | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
3 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Hollywood sineması ve toplumsal psikoloji, aile kavramı | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
4 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Şiddet, aşk vb. içgüdülerin filmlerdeki temsili | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
5 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Oedipus Kompleksi ve Elektra Kompleksi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
6 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Rüyalar, kabuslar ve bu öğeleri işleyen filmler: Gizli Yüz, Mulholland Dr. | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
7 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Vize öncesi genel değerlendirme | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Genel değerlendirmen ve sinemada türlerin psikolojiyle ilişkisi | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
10 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Korku filmlerinin psikolojik değerlendirilmesi, korku filmlerinde 'slasher' alt türünün psikolojik arka planı | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
11 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Halloween, Friday the 13th, Nightmare on Elm Street filmleri ve Oedipus Karmaşası | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
12 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Arketipler ve sinema, karakterler ve psikolojinin analizi: Taxi Driver, American Psycho filmleri | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
13 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Karakter yaratma, karakter psikolojisinin analizi, karakter psikolojisinin aktarılması | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
14 | Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma | Genel değerlendirme | Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma |
15 | - | - | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arslan, U.T. (2009). Aynanın Sırları Psikanalitik Film Kuramı. Kültür ve İletişim, 12(1), 9-38. |
Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz. İstanbul: Hayalet Kitap. |
Erdoğan, N. (1996). “Sinema ve Psikanaliz.” Toplum ve Bilim, 70, 241- 250. |
Freud, S. (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu, Haluk Barışcan (Çev.) İstanbul: Metis. |
Freud, S. (2001). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. A. Babaoğlu (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları. |
Habip, B. (2019). Kültür ve Psikanaliz (Sinema, Edebiyat ve Güncelin Psikanalizi). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. |
Kaya, F. Ş. (2021). Sosyal psikolojide film analizleri. 3.Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. SeldaSalman & Çiğdem Asatekin (Çev.) İstanbul: Ayrıntı. |
Tura, S. M. (2005). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. İstanbul: Kanat. |
Türkoğlu, N. (2010). Psikanaliz ve sinema üzerine. Sinema Araştırmaları. |
Campbell, J. (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Tecimer, Ö. (2005). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Planb Yayıncılık. |
Rank, O. (2014). Doğum Travması. İstanbul: Metis Yayınları. |
May, R. (2019). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sanat, tasarım, kültür ve mobilya tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mimaride tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda, proje yönetimi ve süreçleri analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekân tasarım ilke ve becerilerini bireysel veya grup içinde sorumluluk alarak uygular.
|
||||||
2 |
Çizim yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekânda diğer mesleki alanlar ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde, iç mimari, uygulama ve teknik donatım projelerini organize eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; iç mekanların tasarım ve planlama alanlarında olası problemleri ve farklı düzenlemeleri yenilikçi, özgün ve sürdürülebilir çözümlerle analiz eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda sürdürülebilir, özgün proje ve etkinlikler organize eder.
|
||||||
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık programı mezunları; mesleki ölçütler, standartlar ve yasal çerçeveleri kullanarak iç mekân uygulama detayları, mobilya tasarımı ve bina maliyeti yönetimi gibi konularda çözümler geliştirir.
|
||||||
2 |
İç Mimarlık programı mezunları, profesyonel alanlarında; kavramsal tasarım, uygulama detay projeleri ve mobilya tasarımı gibi iç mimarlığa yönelik sürdürülebilir, özgün ve yenilikçi projeler tasarlar.
|
||||||
3 |
İç mimari tasarım, uygulama detayları ve mobilya tasarımı odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 10 | 3 | 30 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 130 |
Genel Toplam | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |