TR EN

SİNEMA VE PSİKOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV457 SİNEMA VE PSİKOLOJİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere insan ilişkileri ve insan psikolojisi ile ilgili çeşitli temaların sembolik ya da doğrudan ele alındığı filmler aracılığıyla psikolojinin temel kavramları ve yaşam arasında ilişki kurabilmelerini sağlamaktır. Bu genel çerçevede dersin diğer bir amacı öğrencilerin bilgi temelli gözlem, analiz ve yorum yapma becerilerini geliştirmektir.
İçerik: Ders etkileşimli anlatım ve öğrencilerin sorumlu oldukları malzeme üzerinden yapılan tartışmalarla yürütülmektedir. Bu amaçla derste; görsel materyallerle desteklenmiş düz anlatım yöntemi ve ders içi tartışmalar kullanılmaktadır. Tartışmalar, öğrencilerin özellikle aynı konuya farklı yaklaşımları ortaya koyabilecekleri eleştirel ve yaratıcı düşünme mantığı çerçevesinde yürütülmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikolojiye giriş konularının temel kavramlarının filmler aracılığıyla dışavurumlarını anlamak.
Psikolojinin çeşitli uygulama alanlarının dinamik bilgisini kavramak
Sözel ve yazılı anlatım yeteneği geliştirmek
İnsan ilişkilerine dair empatik içgörü kazanmak
Derinliğe sahip hikayeler anlatma ve karakterler yaratma becerisini geliştirmek.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sinemaya giriş ve psikoloji, sinema ve psikoloji ilişkisi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
2 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Alfred Adler, Rollo May ve sinemaya olan etkileri Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
3 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Hollywood sineması ve toplumsal psikoloji, aile kavramı Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
4 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Şiddet, aşk vb. içgüdülerin filmlerdeki temsili Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
5 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Oedipus Kompleksi ve Elektra Kompleksi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
6 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Rüyalar, kabuslar ve bu öğeleri işleyen filmler: Gizli Yüz, Mulholland Dr. Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
7 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Vize öncesi genel değerlendirme Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Genel değerlendirmen ve sinemada türlerin psikolojiyle ilişkisi Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
10 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Korku filmlerinin psikolojik değerlendirilmesi, korku filmlerinde 'slasher' alt türünün psikolojik arka planı Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
11 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Halloween, Friday the 13th, Nightmare on Elm Street filmleri ve Oedipus Karmaşası Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
12 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Arketipler ve sinema, karakterler ve psikolojinin analizi: Taxi Driver, American Psycho filmleri Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
13 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Karakter yaratma, karakter psikolojisinin analizi, karakter psikolojisinin aktarılması Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
14 Konuyla ilgili okuma, izleme ve araştırma yapma Genel değerlendirme Anlatım, örnek film incelemesi ve tartışma
15 - - -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Arslan, U.T. (2009). Aynanın Sırları Psikanalitik Film Kuramı. Kültür ve İletişim, 12(1), 9-38.
Bakır, B. (2008). Sinema ve Psikanaliz. İstanbul: Hayalet Kitap.
Erdoğan, N. (1996). “Sinema ve Psikanaliz.” Toplum ve Bilim, 70, 241- 250.
Freud, S. (2009). Uygarlığın Huzursuzluğu, Haluk Barışcan (Çev.) İstanbul: Metis.
Freud, S. (2001). Haz ilkesinin ötesinde ben ve id. A. Babaoğlu (Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.
Habip, B. (2019). Kültür ve Psikanaliz (Sinema, Edebiyat ve Güncelin Psikanalizi). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Kaya, F. Ş. (2021). Sosyal psikolojide film analizleri. 3.Baskı. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. SeldaSalman & Çiğdem Asatekin (Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
Tura, S. M. (2005). Freud’dan Lacan’a Psikanaliz. İstanbul: Kanat.
Türkoğlu, N. (2010). Psikanaliz ve sinema üzerine. Sinema Araştırmaları.
Campbell, J. (2010). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
Indick, W. (2011). Senaryo Yazarları İçin Psikoloji. İstanbul: Agora Kitaplığı.
Tecimer, Ö. (2005). Sinema Modern Mitoloji. İstanbul: Planb Yayıncılık.
Rank, O. (2014). Doğum Travması. İstanbul: Metis Yayınları.
May, R. (2019). Yaratma Cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
2
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
2
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
2
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
3
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 10 2 20
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 10 3 30
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 2 2 4
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 130
Genel Toplam 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0