Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV453 | SENARYO YAZIM UYGULAMALARI | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı Film senaryosu yazım tekniğini öğrencilere kazandırmaktır. Dramatik Çatışma kavramının temel özellikleri ile tanımak ve senaryo yazarken uyulması gereken kurallar, dil ve kelimelerin doğru seçilmesi, yaratıcı fikrin oluşturulması, sinema, kısa film ve öykülerden örneklemelerle geliştirmek. |
İçerik: | Senaryo tekniğinin diğer yazım türleri arasındaki farkların anlaşılması, kısa film, sinema metni, reklam ve tanıtım amaçlarıyla hazırlanacak metinlerin teknik, estetik, yaratıcı yazım ve anlam süreçlerini keşfetmek, dilin sade ve en kolay anlaşılır biçimde kullanılmasına katkıda bulunmak. Ders kapsamında öğrenciler senaryo yazarlığının bütün aşamalarını tanıma ve film yapımına hazırlama konusunda deneyim edineceklerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
1. Dramatik Çatışma olgusunu kavrayabilmek. |
1.1. Dramatik çatışma olgusunu bir öykü kurmaya yöneltebilmek, bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmeyi dener. |
1.2. Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilmenin nasıl olacağını açıklar. |
2. Görüntüsel dilin öykü ile aktarma işlevlerini fark eder. |
2.1. Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve sinema ve televizyon teknolojilerini adlandırır. |
2.2. Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak, Sinema ve Televizyonda proje gerçekleştirmenin nasıl olabileceğini açıklar. |
3. Senaryo tekniklerini ve türlerini tanımak. |
3.1. Öyküde zaman ve mekân ayrımları yapar. |
3.2. Öyküyü senaryo biçiminde yazmayı deneyimler. |
4. Senaryoda Karakter yaratmanın tekniklerini tanır. |
4.1. Karakterin eylemi ile öykünün ilerlemesini planlar. |
4.2. Eksen Karakter ve yan karakterlerin ilişkisini olay ve sahne kurgusuyla kavrar. |
5. Senaryoda Dramatik söyleşim (diyalog) önemini kavrar. |
5.1. Diyalog çeşitlerini yazmayı deneyimler. |
5.2. Diyalogları en az kullanmak için eksiltmeyi deneyimler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Dramatik Çatışma Kavramı. | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
2 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Yazı, anlam ve iletişim. | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
3 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Yaratıcı Yazarlık, Profesyonel Yazma kuralları, Bakış açısı belirleme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
4 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Düşünceyi aktarmak için anlatım biçimleri | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
5 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öykü, Olay sıralaması çalışması | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
6 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Bir Tema üzerine Örnek öyküler kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
7 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Bir tema üzerine Örnek Öyküler kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Aynı temada iki farklı Öykü kurma | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
10 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Öyküyü Sinopsise dönüştürme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
11 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sinopsis'ten Senaryoya yazım çalışması ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
12 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Sinopsis'ten Senaryoya yazım çalışması ve değerlendirme | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
13 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Kısa Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
14 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Uzun Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
15 | İşlenecek konu ile ilgili okuma ve araştırma yapmaları | Uzun Film senaryosu tekniği | Anlatma Yöntemi, Sunumlar, Film Gösterimi ve Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. Nedret Tanyolaç Öztokat (çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Başol, Ö. (2017). Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Öyküleri. İstanbul: İthaki Yayınları. |
Egri, L. (2012). Piyes Yazma Sanatı. Suat Taşer (çev). İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Aktulum, K. (1999). Metinlerarası İlişkiler. Ankara: Öteki Yayınevi. |
Costello, J. (2010). Senaryo Yazımı. Barış Baysal (çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
Seger, L. (2015). İleri Senaryo Yazma Teknikleri. Osman Akınhay (çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Miller, W. (2016). Senaryo Yazımı - Sinema Ve Televizyon İçin. Yılmaz Büyükerşen, Nesrin Esen & Yalçın Demir (çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi. |
Field, S. (2019). Senaryo Sorunları ve Çözümleri. Gülden Çakır (çev.). İstanbul: Alfa Yayıncılık. |
Scher, L. (2014). Senaryo Okumak. Canan Kaplan (çev.). İstanbul: Kalkedon Yayınları. |
Kakınç, T. (2004). Senaryo Yazma Tekniği. İstanbul: Papirüs Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
1 | |||||
2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
4 | |||||
2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
3 | |||||
3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 7 | 3 | 21 |
Ödev | 6 | 3 | 18 |
Proje Hazırlama | 6 | 3 | 18 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 3 | 3 | 9 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |