Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GKP101 | LABORATUVAR TEKNİKLERİ I | 1 | 4 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile öğrencilere; laboratuvarda güvenli çalışma ortamı sağlama, analiz öncesi ve sonrası işlemleri yapmak, etkin bir şekilde numune alma ve hazırlama, çözelti hazırlamak ve laboratuvar temel analiz tekniklerini uygulamak yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği; temel analiz teknikleri (süzme, çöktürme vb.), çözelti hazırlama (molarite, normalite, ppm vb.), gravimetrik, titrimetrik ve duyusal analizlerdir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrencinin Analiz metotlarına uygun olarak analiz öncesi ve analiz sonrası işlemleri yapar. |
Karışımları süzerek çöktürerek veya santrifüjleyerek ayırır. |
Tekniğine uygun olarak çözelti hazırlar. |
Yöntemine uygun olarak gravimetrik ve titrimetrik analiz yapar. |
Örneğe bağlı olarak doğru nem, toplam kuru madde ve kül analizi yapar. |
Duyusal panelleri oluşturup değerlendirir. |
Elde ettiği verileri yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tanışma ve laboratuvar genel güvenlik Önlemleri ve kuralları, Atık yönetimi | Anlatım, uygulama |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Ürün üretimi (Turşu vb.) | Anlatım, soru cevap, uygulama |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Laboratuvarda kullanılan alet ve ekipman | Anlatım, soru cevap, uygulama |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Örnekleme ve Örnek Hazırlama | Anlatım, soru cevap, uygulama |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Çözelti ve derişim (konsantrasyon, molarite, normalite, ppm, ppb. vb.) | Anlatım, soru cevap, uygulama |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Çözelti hazırlanması ve ayarlanması | Anlatım, soru cevap, uygulama |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Gravimetrik analiz yöntemler | Anlatım, soru cevap, uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Enstrümental analiz yöntemleri (su aktivitesi, dansimetri, refraktometri) | Anlatım, soru cevap, uygulama |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Nem ve toplam kuru madde tayini | Anlatım, soru cevap, uygulama |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Kül tayini | Anlatım, soru cevap, uygulama |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | pH ve titrasyon asitliği | Anlatım, soru cevap, uygulama |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tuz tayini | Anlatım, soru cevap, uygulama |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Duyusal analiz | Anlatım, soru cevap, uygulama |
15 | - | Genel tekrar | Soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
B, Cemeroğlu. (2018). Gıda Analizleri. Gıda Teknolojisi Dergisi Yayınları No: 34. |
S, Suzanne Nielsen., K, N, Turhan. (2020). Gıda Analizi Laboratuvar El Kitabı. Springer. Nobel Akademik Yayıncılık.8 |
T, Altuğ Onoğur ve E, Elmacı. (2011). Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. Sidas Medya. |
S, S, Evrensel.(2014).Laboratuvar Teknikleri. Dora Yayın. 4. Baskı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It determines the risk by understanding the food regulations and legislation conditions.
|
4 | |||||
2 |
Analyze the characteristic properties of food components.
|
5 | |||||
3 |
They can take samples effectively, collect data through experimentation and analysis.
|
5 | |||||
4 |
Performs microbiological analysis of foods.
|
0 | |||||
5 |
Gains the ability to interpret and evaluate the data obtained.
|
5 | |||||
6 |
They determine the quality control and quality criteria of the products produced in accordance with the technology and preservation techniques in the food field.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uses basic technical knowledge in basic mathematics and science subjects.
|
5 | |||||
2 |
Has knowledge about food products and ingredients and uses this information in food processing.
|
5 | |||||
3 |
Uses knowledge by doing research with different and up-to-date techniques in the field of food.
|
5 | |||||
4 |
In the field of food, it adopts professional ethics and general moral values.
|
5 | |||||
5 |
Uses food-related microbiological terms.
|
0 | |||||
6 |
Gain knowledge of technology and preservation techniques in the field of food.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They produce original ideas that can respond to the demands and developments of the food industry and take part in R&D studies.
|
5 | |||||
2 |
They take responsibility in the fields of production and/or R&D in the food industry.
|
5 | |||||
3 |
They use information resources related to food safety and production technologies.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They take the responsibility of determining their compliance with the relevant legislation by carrying out the prescribed controls and analyzes on foodstuffs and substances and materials in contact with food.
|
5 | |||||
2 |
Evaluates the results within the scope of their responsibilities by conducting experiments in Food Laboratories.
|
5 | |||||
3 |
Uses basic devices and related technologies related to the field in food laboratories.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Applies physical, chemical, sensory and microbiology analyzes in the food laboratory.
|
5 | |||||
2 |
They take part in food hygiene practices.
|
0 | |||||
3 |
She/He takes part in teamwork or works individually within her responsibilities.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
It is aware of the necessity of lifelong learning.
|
5 | |||||
2 |
Maintains, develops and uses professional and academic developments in the field by renewing herself/himself
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can prepare presentations by using information technologies effectively.
|
0 | |||||
2 |
Uses visual, written and verbal communication effectively.
|
0 | |||||
3 |
Have foreign language knowledge to follow current studies related to the field.
|
0 | |||||
4 |
Uses information and communication technologies at the basic level required by the field.
|
0 | |||||
5 |
She/He can take part in team work related to her field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
May take responsibility for observing professional ethics in the field.
|
5 | |||||
2 |
They can take part in the production and quality determination of various food products.
|
5 | |||||
3 |
May have competency in the evaluation of food hygiene and sanitation.
|
1 | |||||
4 |
They can take part in the follow-up and implementation of food legislation.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 2 | 2 | 4 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 2 | 1 | 2 |
TOPLAM | 68 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |