Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GKP212 | GIDA MUHAFAZA YÖNTEMLERİ | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEGİN AZARABADİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders kapsamında öğrencilere; gıdaların fiziksel ve kimyasal niteliklerine bağlı, raf ömürlerini artırmak amacı ile farklı geleneksel ve modern teknolojilerin temel işleme yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu ders; geçmişten günümüze gelen tüm gıda muhafaza teknikleri (kurutma, dondurma, ektrüzyon, pastörizasyon, fermantasyon, depolama vb.), bu alanda kullanılan katkı maddeleri konusundaki temel bilgileri ve meyve-sebze işleme teknolojisinde uygulanan temel laboratuvar bilgilerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıda çeşitlerine bağlı uygun ısıl işlem, soğutma ve dondurma teknolojilerinden faydalanarak gıdaların raf ömrünü artırmayı öğrenir. |
Paketleme tekniklerinden biri olan modifiye ve kontrollü atmosfer yöntemlerini öğrenir. |
Et, balık, süt, meyve ve sebze gibi gıdaların raf ömrünü artırmak amacı ile fermantasyon, konserve ve kurutma teknolojilerinin temel uygulama alanlarını öğrenir. |
Geleneksel ısıl işlemlerin yanısıra modern ısıl işlemlerinden biri olan yüksek hidrostatik basınç, ultrases, dielektrik ısıtma uygulamaları hakkında temek bilgi edinir. |
Süt, meyve suyu vb. sanayinde ultrafiltrasyon teknolojisinin kullanımı hakkında bilgi sahibi olur. |
Tahıl teknolojisinde kullanılan ekstürüzyon işlemleri hakkında bilgi edinir. |
Gıdalarda bulunan biyoaktif bileşiklerin muhafazası ve sos ürünlerin üretiminde kullanılan emülsiyon teknolojisi hakkında temel bilgi edinir. |
Kimyasal madde uygulamaları ile gıdaların muhafazası ve raf ömrünün artırılmasını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Tanışma ve gıda muhafazaya giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Bazı terimler ve terminoloji | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Soğutma teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Dondurarak muhafaza | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Kurutma teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Kimyasal uygulamaları ile raf ömrün arttırılması (Emülsiyon teknolojisi) | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Isıl işlem uygulamaları | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Konserve ve salça teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Reçel ve marmelat üretim teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Modifiye ve kontrollü atmosferde muhafaza teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Fermantasyon teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Membran ayırma teknolojisi | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama, Bireysel araştırma. | Güncel muhafaza teknikleri (Yüksek hidrostatik basınç, ultrases, dielektrik ısıtma uygulamaları, ekstrüzyon) | Anlatım, Tartışma |
15 | - | Genel tekrar | Soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Cemeroğlu, B. (2018). Meyve ve sebze işleme teknolojisi. Bizim Grup Basımevi Ajans Tanıtım Org. |
Cemeroğlu, B. (2005). Gıda mühendisliğinde temel işlemler. Gıda teknolojisi dergisi yayınları. |
Saldamlı, İ. (2004). Gıda endüstrisi makineleri. BRC Ofset. |
Paul Singh, R., Helman, D.R., Baysal, T., ve İçier, F. (2015). Gıda Mühendisliğine Giriş. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. |
Baysal, T., İçier, F., ve Baysal A.H. (2011). Güncel Elektriksel Isıtma Yöntemleri. Sidas Medya |
McClements, D.J. (2015). Food emulsions: principles, practices, and techniques. CRC press s. |
Varzakas, T.ve Tzia, C.(2014). Food engineering handbook: food process engineering. CRC Press s. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda yönetmelik ve mevzuat koşullarını kavrayarak risk tespitinde bulunur.
|
1 | |||||
2 |
Gıda bileşenlerinin karakteristik özelliklerini analiz eder.
|
0 | |||||
3 |
Etkin bir şekilde numune alabilir, deney ve analiz aracılığıyla veri toplar.
|
0 | |||||
4 |
Gıdaların mikrobiyolojik analizlerini gerçekleştirir.
|
0 | |||||
5 |
Elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
|
0 | |||||
6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine bağlı üretilen ürünlerin kalite kontrolü ve kalite kriterlerinin tespitinde bulunur.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel matematik ve fen bilimleri konularında temel teknik bilgileri kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Gıda ürünleri ve bileşenleri hakkında bilgi sahibi olup bu bilgileri gıda işlemede kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Gıda alanında farklı ve güncel tekniklerle araştırma yapıp bilgilerini kullanır.
|
4 | |||||
4 |
Gıda alanında, mesleki etik ve genel ahlaki değerleri benimser.
|
5 | |||||
5 |
Gıda ile ilgili mikrobiyolojik terimleri kullanır.
|
1 | |||||
6 |
Gıda alanındaki teknoloji ve muhafaza tekniklerine ilişkin bilgi kazanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretir ve AR-GE çalışmalarında yer alır.
|
4 | |||||
2 |
Gıda sektöründe üretim ve/veya AR-GE alanlarında sorumluluk alır.
|
4 | |||||
3 |
Gıda güvenliği ve üretim teknolojileri ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda maddelerine ve gıda ile temasta bulunan madde ve malzemelere ilişkin öngörülen kontrol ve analizleri yürüterek ilgili mevzuata uygunluğunun tespiti sorumluluğunu alır.
|
2 | |||||
2 |
Gıda Laboratuvarlarında deney yaparak, sonuçları sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
0 | |||||
3 |
Gıda laboratuvarlarında alanı ile ilgili temel cihaz ve ilgili teknolojileri kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda laboratuvardaki fiziksel, kimyasal, duyusal ve mikrobiyoloji analizleri uygular.
|
0 | |||||
2 |
Gıda hijyen uygulamalarında görev alır.
|
1 | |||||
3 |
Sorumlulukları dahilinde takım çalışmalarında yer alır veya bireysel çalışır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Kendini yenileyerek alanındaki mesleki ve akademik gelişmeleri sürdürür, geliştirir ve kullanabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlayabilir.
|
2 | |||||
2 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkili biçimde kullanır.
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili güncel çalışmaları takip edecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
0 | |||||
4 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
1 | |||||
5 |
Alanı ile ilgili ekip çalışmalarında yer alabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında meslek etiğinin gözetilmesi konusunda sorumluluk alabilir.
|
4 | |||||
2 |
Çeşitli gıda ürünlerinin üretim ve kalite tespitinde görev alabilir.
|
5 | |||||
3 |
Gıda hijyeni ve sanitasyonunun değerlendirilmesinde yetkinliği bulunabilir.
|
3 | |||||
4 |
Gıda mevzuatının takibi ve uygulanmasında görev alabilir.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |