TR EN

SU ANALİZLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
LTP205 SU ANALİZLERİ 3 4 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ECEM BAYKAL ALPASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi DAMLA ZEYDANLI
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders; suyun genel, fiziksel, kimyasal özelliklerini tanıtmak, suda fiziksel ve kimyasal analizleri gerçekleştirebilmek için örnek toplama ve analiz bilgisi edindirmeyi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu ders; suyun genel, fiziksel ve kimyasal özellikleri, sulama sularının kalite kriterleri ve tuzluluk sorunları, su numunesi alma, sularda anyon ve katyon tayinleri, su kirliliği sebepleri ve sularda organik madde tayini konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Suyun fiziksel, kimyasal özelliklerini tanımlar.
Sulama sularında tuzluluk sorunlarını listeler.
Su kirliliği sebeplerini örnekler.
Sulama sularını kalite kriterlerine göre sınıflandırır.
Su analizlerinde gravimetrik ve volumetrik yöntemleri kullanır.
Sulama sularında anyon-katyon analizlerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, bireysel araştırma. Suyun genel, fiziksel ve kimyasal özellikleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
2 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sulama sularının kalite kriterleri ve sınıflandırılması Anlatım, soru - cevap, uygulama.
3 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sulamada tuzluluk sorunları Anlatım, soru - cevap, uygulama.
4 Literatür tarama, bireysel araştırma. Su analizleri önemi, su numunesi alma Anlatım, soru - cevap, uygulama.
5 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda renk, bulanıklık ve pH tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
6 Literatür tarama, bireysel araştırma. Gravimetrik ve volumetrik yöntemler Anlatım, soru - cevap, uygulama.
7 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda anyon katyon tayinleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sodyum, potasyum, kalsiyum ve magnezyum tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
10 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda karbonat- bikarbonat tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
11 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda klorür tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
12 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sülfat belirleme yöntemleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
13 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda nitrit ve nitrat tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
14 Literatür tarama, bireysel araştırma. Su kirliliği ve sebepleri, kirlilik analizleri Anlatım, soru - cevap, uygulama.
15 Literatür tarama, bireysel araştırma. Sularda organik madde tayini Anlatım, soru - cevap, uygulama.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Skoog, D. A., Holler, F. J., West, M. D., & Crouch, S. R. (2004). Analitik Kimya Temel İlkeleri, 8. Baskı, Bilim Yayıncılık, Ankara.
Asawa, G. L. (2006). Irrigation and water resources engineering. New Age International.
Sönmez, A. Y., Karataş, M., Arslan, G., Aras, M. S. (2021). Sular Bilgisi, 2.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık.
Göksu, M. Z. L. (2003). Su kirliliği (ders kitabı). Nobel Kitabevi.
Manahan, S. E. (2010). Water chemistry: green science and technology of nature's most renewable resource. CRC Press.
Ayers, R. S., & Westcot, D. W. (1985). Water quality for agriculture (Vol. 29, p. 174). Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar alanında temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
4
2
Temel matematik ve fen bilimleri konularında asgari teknik alt yapıya sahip olur.
3
3
Etkin bir şekilde numune alma, deney ve analiz aracığıyla veri toplama, elde ettiği verileri yorumlama ve değerlendirme becerisi kazanır.
4
4
Kalite güvencesi ve kalite yönetim sistemleriyle ilgili temel kavramları bilir ve kalite kontrol sürecinin toplam kalite yönetimi içerisindeki önemine uygun şekilde çalışmalar yürütebilir.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilişkili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar sektörünün talep ve gelişmelerine cevap verebilen özgün fikirler üretebilme ve AR-GE yapabilecek yetenekte olur.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olur.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanır.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tarihi değerlere saygılıdır ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
1
2
Ekip çalışmasının gerekliliğini bilir ve gerektiğinde ekip çalışması yapar.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuvar teknolojisi alanı ile ilgili teknikleri bilir ve laboratuvar araç, alet ve cihazları uygun ve etkin bir biçimde kullanır.
5
2
Gıda, su, bitki, toprak, kimyasal, mikrobiyolojik ve tıbbi materyallerin analizini gerçekleştirebilir.
5
3
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
4
4
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 103
Genel Toplam 103
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0