Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP206 |
SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sosyal sorumluluk ve etik dersinde, teorik bağlamda sosyal sorumluluk, etik, iş etiği, yasa, ahlak kavramlarının derinlemesine örneklemeler üzerinden tarihsel gelişimi doğrultusunda incelenip anlatılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu derste sağlıkta etik ve hasta hakları yönetmeliği de örnekler üzerinden anlatılıp irdelenecektir. Pratikte ise öğrencilerle birlikte sağlık sektörü kapsamında bir sosyal sorumluluk projesi üretilmesi planlanmaktadır |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kendine, ailesine, devletine, topluma, insanlığa ve çevreye karşı sorumluluklarını kavrar. |
Sağlık ve hizmet işletmelerinde çalışan - çalıştıranlar arasında karşılıklı sorumlulukları ve etik davranışları kavrar. |
İnsanlığın geleceğinin ve mutluluğunun fertlerin sorumluluk bilincine ve davranışlarına bağlı olduğunu kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
kaynak tarama |
Tanışma, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgilendirme. |
Anlatım ,soru / cevap |
2 |
kaynak tarama |
Etik, ahlak, yasa kavramları tanımlamaları ve aralarındaki farkların incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
3 |
kaynak tarama |
Meslek etiği kavramının anlatılması ve tarihsel gelişiminin incelenmesi |
Anlatım ,soru / cevap |
4 |
kaynak tarama |
Kişisel etiğin ve Aile hayatındaki, sosyal hayattaki, okul hayatındaki etiğin detaylandırılması |
Anlatım ,soru / cevap |
5 |
kaynak tarama |
Etik kuralları, etik sistemleri ve etik davranışlarının anlatılması |
Anlatım ,soru / cevap |
6 |
kaynak tarama |
Ortak etik kurallarının, etik ve etik dışı davranmanın, etik ve etik dışı davranmanın sonuçlarının, etik dışı davranışı haklılaştırma biçimlerinin anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
7 |
kaynak tarama |
İş etiği, iş hayatında etik olan ve olmayan ilkeler, kamu görevlerinin etik sözleşmesinin 7 maddesinin anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kaynak tarama, film izleme |
"Doktor Ölüm" filmi örneği üzerinden etik, ahlak, yasa kavramının örneklenmesi ve incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
10 |
kaynak tarama |
Doktor Ölüm filmi üzerinden sağlıkta doktor ve hasta haklarının incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
11 |
kaynak tarama |
Liderlik ve etik liderlik kavramlarının anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
12 |
kaynak tarama |
Sosyal sorumluluk kavramı ve tarihsel gelişimi. |
Anlatım ,soru / cevap |
13 |
kaynak tarama |
Sağlık alanında yapılmış olan sosyal sorumluluk projelerin incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
14 |
kaynak tarama |
Sağlık alanında yapılacak bir sosyal sorumluluk projesi uygulaması. |
Uygulama |
15 |
kaynak tarama |
Yapılan sosyal sorumluluk projelerinin sunulması ve hayata geçirilmesi |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Nuttall, J., (2011), Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş (2. Basım), Ayrıntı Yayınları,İstanbul |
Demir, M., (2010), Sağlık Haberleri ve Medya Gerçeği Nobel Yayınları, Ankara |
Kuçuradi, İ., (2003) Etik ve “Etikler” Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423, s.7-9 |
Fisk, M. (2016). Ethics and Social Survival. Birleşik Krallık: Taylor & Francis. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar, uygular ve değerlendirir ve kaydeder.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
80 |
|
Genel Toplam |
80 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|