Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP210 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL SEKMAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği alanına yönelik gerekli her türlü uygulama ve faaliyetleri analitik düşünerek, belirlenmiş kalite kriterleri doğrultusunda yapabilecek sorumluğu alabilen, sosyal anlamda kendini geliştirerek çevresinin, ülkesinin ve dünyanın farkında olan, etkili iletişim becerilerini kazarak çevresiyle yapıcı ve doğru bir iletişim kurabilen, yaşam boyu öğrenme vizyonunu gerçek anlamda kavrayarak öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini kazanmış, bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İş Sağlığı ve İş Güvenliği Dersi; iş sağlığı ve güvenliği alanında genel tanımlar ve uygulamaların yanında mesleki pratikte de karşılaşabilecek iş sağlığı ve konularını spesifik olarak içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Programında edindiği teorik bilgileri de kullanarak alan ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uygunluğu sağlayarak kalite standartlarına uygun çalışmaları; iş etiği, ahlak ve çevre faktörlerinin de farkında olarak uygular. |
Risk analizi yapabilmek ve ölçüm metotlarını yetkin bir şekilde kullanarak işletme içerisinde yapılması gerekli olan ölçümleri temel düzeyde uygulayabilir ya da ilgili kuruluşlara uygulatabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Ders Planının Tanımı, Amacı ve İçeriği, İş Sağlığı ve Güvenliğine Genel Bakış ve Güvenlik Kültürü | Anlatım, Slayt Sunumu |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliğinin Kavram ve Kurallarının Gelişimi | Anlatım, Slayt Sunumu |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Hukuku, İşçi Hakları, İşveren Sorumlulukları | Anlatım, Slayt Sunumu |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri | Anlatım, Slayt Sunumu |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Tehlike –Risk kavramı, İş kazaları ve kazalardan korunma politikaları | Anlatım, Slayt Sunumu |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi | Anlatım, Slayt Sunumu |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kişisel Koruyucu Donanımlar, Sağlık ve Güvenlik İşaretleri | Anlatım, Slayt Sunumu |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Fiziksel Risk Faktörleri | Anlatım, Slayt Sunumu |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Ergonomik Risk Faktörleri, Elle Taşıma İşleri, Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda İş Sağlığı ve Güvenliği | Anlatım, Slayt Sunumu |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Kimyasal Risk Faktörleri, Büyük Endüstriyel Kazalar | Anlatım, Slayt Sunumu |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yangın ve yangından korunma | Anlatım, Slayt Sunumu |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Biyolojik Risk Faktörleri, Hijyen Eğitimi | Anlatım, Slayt Sunumu |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Psikososyal Risk Faktörleri | Anlatım, Slayt Sunumu |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Meslek Hastalığı Kavramı, Nedenleri, Sonuçları, En Yaygın Meslek Hastalıkları | Anlatım, Slayt Sunumu |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Güncel İş Güvenliği Mevzuatı, 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 6 | 300 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
||||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
||||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
||||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
||||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
||||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
||||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
||||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
||||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
||||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
||||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
||||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
||||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |