Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IYP104 | ACİL SAĞLIK HİZMETLERİ I | 2 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Acil Sağlık Hizmetlerinin hiyerarşik yapısı, organizasyonu, işleyişi ve mevzuatın bilinmesi ayrıca paramedik görev, yetki ve sorumlulukları konusunda yeterlilik kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Sağlık hizmetini değerlendirmek, Acil sağlık hizmeti mevzuatını değerlendirmek, Acil Sağlık hizmetleri teşkilat yapısını öğrenmek, Paramedik görev, yetki ve sorumluluklarını bilmek, Acil sağlık hizmetleri araçlarını tanımak, Türkiye' de acil servis yapısını ve işleyişini tanımak, Acil durumlarda kullanılacak formları öğrenmek, Olay yeri yönetimini sağlamak ve Hasta güvenliğini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dersle ilgili temel mesleki bilgilere sahip olur.(Bilişsel Bilgi) |
Sağlık hizmetlerini değerlendirir.(Bilişsel Bilgi) |
Acil Sağlık Hizmetleri yapısı, işleyişi ve organizasyonu konusunda bilgi sahibidir.(Bilişsel Bilgi) |
Acil Sağlık Hizmetleri teşkilat yapısındaki yerini tanır.(Bilişsel Bilgi) |
Acil Sağlık Hizmetlerinin bünyesindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir, uygular. (Psiko-Motor Bilgi) |
Acil Sağlık Hizmetleri bünyesindeki acil araçları tanır, bakım ve temizliğini sağlar.(Psiko-Motor Bilgi) |
Acil bakımda kullanılan formları uygun durumlarda kullanır.(Psiko-Motor Bilgi) |
Acil sağlık hizmetleri bünyesinde olağandışı durumlarda sorumluluk alır.(Duyuşsal Bilgi) |
Olağanüstü durumlarda kurtarma tekniklerini uygular.(Psiko-Motor Bilgi) |
Acil sağlık hizmetleri organizasyonu içerisinde kendi-hasta güvenliğini sağlar.(Psiko-Motor Bilgi) |
Alanda hasta/ yaralı güvenliğini sağlamaya yönelik uygulamaları yapabilecek beceriye sahiptir.(Psiko-Motor Bilgi) |
Acil sağlık hizmetleri organizasyonunda haberleşmeyi sağlar.(Psiko-Motor Bilgi) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Dersin Tanıtımı: Giriş , amaç ve Öğrenim hedefleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
2 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Sağlık Hizmetlerini değerlendirmek | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
3 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Türkiye’de Acil sağlık hizmetleri ile ilgili mevzuatı değerlendirmek | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
4 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Türkiye’de Acil sağlık hizmetlerinin teşkilat yapısını değerlendirmek | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
5 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | AABT ve ATT görev,yetki ve sorumlulukları | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
6 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Ambulans ve Acil sağlık araçlarını değerlendirmek | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
7 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Asepsi, Antisepsi, Sterilizasyon, Dezenfeksiyon ve Ambulans Temizliği | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Türkiye’de Acil servis Yapısı ve işleyişini değerlendirmek | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
10 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Türkiye’de Acil sağlık hizmetlerinde formları kullanmak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
11 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Acil Sağlık Hizmetlerinde iş sağlığı ve güvenliği | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
12 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Sorumluluk kazanmak, Görev Organizasyonu yapmak, Kurtarma ve Operasyon Bilinci | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
13 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Haberleşme | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
14 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Olay yeri yönetimi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
15 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Hasta/yaralı güvenliği sağlamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mosby MJ ve Ark. (2002) Paramedic Textbook. |
Bledsoe BE., Porter RS., Shade BR. (1994) Paramedic Emergency Care. |
YAVUZ S. Yavuz G. ‘Paramedikler için Hastane Öncesi Acil Tıp’ Ankara Nobel Tıp Kitapevi 1. baskı Ankar 2017 |
GÜL M. ‘ Hastane Öncesin Acil tıp ve Paramedik ‘ İstanbul Tıp Kitapevi 1. Baskı İstanbul 2019 |
DAĞLI R. ‘ Ambulans ve Acil Bakım Teknikerleri için Temel Konular ve Yaklaşımlar Ema Tıp Kitapevi İstanbul 2016 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
||||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
||||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
||||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
||||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
||||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
||||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
||||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
||||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
||||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
||||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
||||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
||||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |