Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IYP106 | TRAVMA | 2 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Travma ve travmaya yönelik durumlarda acil bakım uygulama bilgi ve becerisine sahip olması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Travma vakalarına genel yaklaşım uygulamak, dış kanamalarda, yumuşak doku yaralanmalarında, yüz ve boyun yaralanmaları, omurga ve göğüs yaralanmalarında acil bakım uygulamak, ekstremite travmalarında acil bakım, çevresel acillerde acil bakım uygulamak, yanıklarda acil bakım uygulamayı içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Travma vakalarına acil bakım uygular. |
Dış Kanamaları, yumuşak doku yaralanmalarını kategorize eder. |
Yüz, boyun yaralanmalarında acil bakım uygular. |
Göğüs ve omurga yaralanmalarında acil bakım uygulama basamaklarını yürütür. |
Karın yaralanmalarına ait belirtileri tanır. |
Pelvis travmalarında travma stabilizasyonunu yönetir. |
Özellikli grupların travmalarını tanır. |
Çevresel acillerde acil bakım planını oluşturur. |
Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulayabilir. |
Yanık çeşitlerini sınıflandırır. |
Yanıklarda acil bakım uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Dersin Tanıtımı: Giriş , amaç ve Öğrenim hedefleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
2 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Travma Vakalarına Genel Yaklaşımı Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
3 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Dış Kanamalarda Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
4 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Yumuşak Doku Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
5 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Yüz Ve Boyun Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
6 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Omurga Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
7 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Göğüs Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Karın Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
10 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Pelvis Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
11 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Ekstremite Yaralanmalarında Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
12 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Özellikli Travma Olgularına Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
13 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Çevresel Acillerde Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
14 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Metabolik Acillerde Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
15 | Ders kitabının ilgili bölümlerinin okunması, ders sonu öğretim not çıktıları, ilgili web sayfalarının analizi | Yanıklarda Acil Bakım Uygulamak | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler, Gösterim |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Moray G., Information N. (2004). First Aid Trauma, Haberal'a Education Foundation |
American College of Surgeons (1997). Advanced Trauma Life Support. Program for doctors, 6th ed. Chicago: American College of Surgeons. |
Edward E. (2000). Cornwell III. Initial Approach to Trauma Patient.: Tintinalli JE, Ruiz E, KromeRL, eds. Emergency Medicine: A comprehensive Study Guide, 5th ed. New York: McGrawHill: 1609-1613. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
||||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
||||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
||||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
||||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
||||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
||||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
||||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
||||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
||||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
||||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
||||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
||||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
||||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |