Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IYP212 | AMBULANS SERVİS EĞİTİMİ II | 3 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL SEKMAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. NURCAN ESİN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı hayati durumlarda hastanın en yakın sağlık kuruluşuna ulaştırılmasında ambulans ve ambulans içindeki araç gereçleri kullanacak elemanın yetkin hale gelmesi için, ambulans ve acil bakım teknikerinin görev ve sorumlulukları konusunda teorik eğitimlerin verilmesi ile kullanılan cihaz ve malzemelerin tanıtımı, ambulans çeşitleri, ambulans servis standartları ve kanuni sorumlulukların öğrenilmesidir. |
İçerik: | Bu ders kapsamında;acil tıp servis sistemi , hasta ve yaralıya müdahale yöntemleri,,ambulans servis standartları, ambulans malzemeleri, ekipmanları ve kullanımı, kırık-çıkık-burkulmalarda kullanılan alet ve malzemeler, doğum seti, yanık ve travma setleri, kardiovasküler değerlendirme kriterleri, abdominal değerlendirme kriterleri,dolaşım, hava yolu ve solunum değerlendirme kriterleri, nörolojik değerlendirme kriterleri, hastaı immobilize etme, afet durumlarında kurtarma ve güvenlik, vaka çalışması konuları işlenecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Acil hastaya müdahale yöntemlerini bilir |
Travmalı hastaya yaklaşım hakkında bilgi sahibi olur. |
Multitravmalı hastaya yaklaşımı öğrenir |
Trafik kazasına müdahale yöntemlerini bilir |
Travma stabilizasyon yöntemlerini öğrenir |
Acil hastada aspirasyon yöntemlerini öğrenir |
Acil müdahale gerektiren hastalarda NGT yöntemlerini öğrenir |
AİTK hastaya müdahale yöntemlerini bilir |
AİTK hastaya müdahalede kardiyolojik değerlendirme,İntraossöz uygulamaları öğrenir |
ADTK vakasına müdahale, Abdominal Değerlendirme kriterlerini öğrenir |
ADTK vakasına müdahale etmeyi, zorunlu durumlarda hareket ettirme ve nakil yöntemlerini bilir |
Açık Pnömotoraks hastasına müdahale yöntemlerini, solunum değerlendirme kriterlerini öğrenir |
Tansiyon Pnömotoraks hastasına müdahale, Nörolojik Değerlendirme Kriterleri |
Alternatif hava yolu araçlarını, kırık, çıkık, burkulmalarda kullanılan alet ve malzemeleri bilir |
Akut koroner sendromları tanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Derse giriş, dersin amacı,Acil hastaya müdahale yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım |
2 | Literatür tarama | Travma hastasına yaklaşım ve müdahale yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım |
3 | Literatür tarama | Multitravmalı hastaya yaklaşım | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
4 | Literatür tarama | Trafik kazasına müdahale yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
5 | Literatür tarama | Travmada stabilizasyon yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
6 | Literatür tarama | Acil hastada aspirasyon yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
7 | Literatür tarama | Acil müdahale gerektiren hastada NGT uygulama yöntemleri | Sözlü-görsel anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | AİTK hastasına müdahale, kardiyolojik değerlendirme kriterleri | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
10 | Literatür tarama | ADTK hastasına müdahale, Abdominal Değerlendirme Kriterleri | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
11 | Literatür tarama | ADTK durumlarında hastayı Taşıma ve Hareket Ettirme Teknikleri | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
12 | Literatür tarama | Açık Pnömotoraks hastasına müdahale, Solunum Değerlendirme Kriterleri | Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
13 | Literatür tarama | Tansiyon Pnömotoraks hastasına müdahale, Nörolojik Değerlendirme Kriterleri | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
14 | Literatür tarama | Alternatif hava yolu araçları, Kırık-Çıkık-Burkulmalarda Kullanılan Alet ve Malzemeler | Sözlü-görsel anlatım-uygulama |
15 | Literatür tarama | Akut koroner sendromlar, | Sözlü-görsel anlatım-soru cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ekşi A., Hastane öncesi acil hasta bakımı cilt:I-II Kitapana yayınevi |
Sarıkaya S., Alanda acil bakım (paramedikler için) Yeditepe üniversitesi |
ÖZELG.,ÖZELAKBUĞA B.,ÖZCAN C.(2018)İlk ve Acil yardım teknikerliği.; PARAMEDİK Güneş Tıp Kitapevleri |
Crıtıcal care paramedıcıne-A case based approach-Adited by David Anderso, Ben Meadley and Alexander Olaussen |
Safety and Quality in medikal tranport systems John W. Overton · 2019 |
Fundamentals of Paramedic Practice: A Systems Approach Quality-2019 |
Paramedikler İçin Hastane Öncesi Travmalı Hasta Yönetimi- Kongre Tıp Kitabevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | Optik(Test) Sınav | |
Uygulama-Lab | 1 | 20 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 3 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
5 | |||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
5 | |||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
5 | |||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
5 | |||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
5 | |||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
5 | |||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
5 | |||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
5 | |||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
5 | |||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
5 | |||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
5 | |||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 2 | 8 | 16 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 4 | 8 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 14 | 1 | 14 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 7 | 1 | 7 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |