Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP206 |
SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK |
3 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sosyal sorumluluk ve etik dersinde, teorik bağlamda sosyal sorumluluk, etik, iş etiği, yasa, ahlak kavramlarının derinlemesine örneklemeler üzerinden tarihsel gelişimi doğrultusunda incelenip anlatılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Bu derste sağlıkta etik ve hasta hakları yönetmeliği de örnekler üzerinden anlatılıp irdelenecektir. Pratikte ise öğrencilerle birlikte sağlık sektörü kapsamında bir sosyal sorumluluk projesi üretilmesi planlanmaktadır |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kendine, ailesine, devletine, topluma, insanlığa ve çevreye karşı sorumluluklarını kavrar. |
Sağlık ve hizmet işletmelerinde çalışan - çalıştıranlar arasında karşılıklı sorumlulukları ve etik davranışları kavrar. |
İnsanlığın geleceğinin ve mutluluğunun fertlerin sorumluluk bilincine ve davranışlarına bağlı olduğunu kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
kaynak tarama |
Tanışma, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgilendirme. |
Anlatım ,soru / cevap |
2 |
kaynak tarama |
Etik, ahlak, yasa kavramları tanımlamaları ve aralarındaki farkların incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
3 |
kaynak tarama |
Meslek etiği kavramının anlatılması ve tarihsel gelişiminin incelenmesi |
Anlatım ,soru / cevap |
4 |
kaynak tarama |
Kişisel etiğin ve Aile hayatındaki, sosyal hayattaki, okul hayatındaki etiğin detaylandırılması |
Anlatım ,soru / cevap |
5 |
kaynak tarama |
Etik kuralları, etik sistemleri ve etik davranışlarının anlatılması |
Anlatım ,soru / cevap |
6 |
kaynak tarama |
Ortak etik kurallarının, etik ve etik dışı davranmanın, etik ve etik dışı davranmanın sonuçlarının, etik dışı davranışı haklılaştırma biçimlerinin anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
7 |
kaynak tarama |
İş etiği, iş hayatında etik olan ve olmayan ilkeler, kamu görevlerinin etik sözleşmesinin 7 maddesinin anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kaynak tarama, film izleme |
"Doktor Ölüm" filmi örneği üzerinden etik, ahlak, yasa kavramının örneklenmesi ve incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
10 |
kaynak tarama |
Doktor Ölüm filmi üzerinden sağlıkta doktor ve hasta haklarının incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
11 |
kaynak tarama |
Liderlik ve etik liderlik kavramlarının anlatılması. |
Anlatım ,soru / cevap |
12 |
kaynak tarama |
Sosyal sorumluluk kavramı ve tarihsel gelişimi. |
Anlatım ,soru / cevap |
13 |
kaynak tarama |
Sağlık alanında yapılmış olan sosyal sorumluluk projelerin incelenmesi. |
Anlatım ,soru / cevap |
14 |
kaynak tarama |
Sağlık alanında yapılacak bir sosyal sorumluluk projesi uygulaması. |
Uygulama |
15 |
kaynak tarama |
Yapılan sosyal sorumluluk projelerinin sunulması ve hayata geçirilmesi |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Nuttall, J., (2011), Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş (2. Basım), Ayrıntı Yayınları,İstanbul |
Demir, M., (2010), Sağlık Haberleri ve Medya Gerçeği Nobel Yayınları, Ankara |
Kuçuradi, İ., (2003) Etik ve “Etikler” Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423, s.7-9 |
Fisk, M. (2016). Ethics and Social Survival. Birleşik Krallık: Taylor & Francis. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Have knowledge about ethical standards.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
80 |
|
Genel Toplam |
80 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|