Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP217 |
AMELİYATHANEDE ORGANİZASYON |
3 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. NERMİN KOÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere, multidisipliner ekip yaklaşımıyla ameliyathane düzeni, işleyişi, planı, güvenliği hakkında bilgi ve beceri kazandırmayı, yönetmeliğe hakim olmayı amaçlamaktadır. |
İçerik: |
Ameliyathane yönetim planlaması, Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri, Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları, Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci, Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet), Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi, Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme, Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri, Ameliyathanede hasta, sağlık çalışanı güvenliği ve alınacak önlemler, Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi, Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası), Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Ameliyathanede yasal sorunları bilir. |
Ameliyathanede ekip üyelerini ve görevlerini sıralar. |
Ameliyathanede kullanılan teknolojik araç gereçleri ve kullanım alanlarını açıklar. |
Hasta ve çalışan güvenliği kavramının önemini tartışır. |
Ameliyathanenin kontaminasyon kaynaklarını tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Araştırma |
Ameliyathane yönetim planlaması |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
2 |
Araştırma |
Ameliyathanede çalışan ve görev alan kişiler, ameliyat ekipleri |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
3 |
Araştırma |
Ameliyathanede çalışma prensipleri, kişilerin sorumluluk alanları ve görev tanımları |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
4 |
Araştırma |
Ameliyat öncesi, esnasında ve sonrasında (uyanma odası) hasta bakım ve takip süreci |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
5 |
Araştırma |
Ameliyat odalarının ve ameliyatların planlaması ve koordinasyonu (rutin, acil ve büyük afet) |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
6 |
Araştırma |
Ameliyat cihaz, alet ve malzeme yönetimi |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
7 |
Araştırma |
Ameliyathanedeki kayıt ve dokümantasyon sistemi, arşivleme |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma |
Ameliyathanede mesai dışı, vardiyalı ve nöbet şeklinde çalışma prensipleri |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
10 |
Araştırma |
Ameliyathanede hasta güvenliği ve alınacak önlemler |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
11 |
Araştırma |
Ameliyathanede sağlık çalışanı güvenliği |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
12 |
Araştırma |
Ameliyathanede çevre güvenliği ve tıbbi atık yönetimi |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
13 |
Araştırma |
Yasal prosedür ve yönetmelikler (Ulusal ve uluslar arası) |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
14 |
Araştırma |
Ameliyathane demirbaşları, cihaz güvenliği, arıza durumu ve periyodik bakımları |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
15 |
Özet |
Genel Değerlendirme |
Sözlü Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon, Ameliyathane Talimat ve Protokolleri, Ayrıntı Basımevi, Ankara |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri |
Pierce A., Neil R.(2010). Surgery at a glance. John Wiley & Sons Inc. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
In accordance with the needs of Preoperative, intraoperative and postoperative, patients can be prepared and are applied necessary anesthesia and resuscitation practices.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Basic knowledge that is gained via lecture notes, application tools and supported with visual help students to analyze and use this knowledge throughout their professional lives.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can make the preparation of the Anesthesia machine and other auxiliary equipment and can control and provide patient's airway.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being aware of this profession as a teamwork, they can analyze data related to the patient or the case and produces results
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
In an emergency situation, they become calm, quick, fast and can make the right decision.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Having sufficient skills in practice, they remain calm and unperturbed.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make all the applications about Anesthesia according to the technique
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have the basic and applied health knowledge about Anesthesia.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can update their Anesthesia-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Have knowledge about ethical standards.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals,
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Be able to work in Anesthesiology department in Health institutions, organizations, Reanimation and Pain rooms and help patients' preparation prior to surgery, anesthesia and reanimation implementation
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
108 |
|
Genel Toplam |
108 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|