Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DYP204 |
DİYALİZ III |
4 |
3 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Diyaliz gereksinimi olan hastaların periton diyalizine uygunluğunun değerlendirilmesi, periton diyaliz uygulaması yapabilmeleri ve uygulama sırasında ortaya çıkabilecek komplikasyonları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Dersin İçeriği Periton zarının anatomisi,periton diyalizinin fizyolojik prensipleri,hasta seçimi,avantajları ,kateter yerleştirme, standart periton diyaliz tedavi rejimleri, alternatif periton diyaliz rejimleri periton diyalizinde hasta eğitimi, periton diyaliz solüsyonları,periton diyalizinde akut komplikasyonları,periton diyalizinde kronik komplikasyonlar,peritonitler Dersin Meslek Eğitimini Sağlamaya Yönelik Katkısı Periton diyalizi uygulaması için yetkinleşmek. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Periton diyalizinin fizyolojisini bir hastayı bilgilendirecek düzeyde bilir. |
Periton diyalizinin uygulanışını bir hastayı bilgilendirecek düzeyde bilir. |
Periton diyalizinde gelişebilecek komplikasyonları bilir. |
Renal replasman tedavide antikoagülasyon heparin uygulamasını öğrenir. |
Zehirlenme durumlarında uygulanan diyaliz tedavisinde hemoperfüzyon-plazmaferez metodlarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Taraması |
Ev Hemodiyalizi |
Anlatım ve soru cevap |
2 |
Literatür Taraması |
Hemodiyaliz ve Cerrahi |
Anlatım ve soru cevap |
3 |
Literatür Taraması |
Böbrek Nakli |
Anlatım ve soru cevap |
4 |
Literatür Taraması |
Yavaş Sürekli Tedaviler |
Anlatım ve soru cevap |
5 |
Literatür Taraması |
Renal Replasman Tedavide Antikoagülasyon Heparin |
Anlatım ve soru cevap |
6 |
Literatür Taraması |
Zehirlenme Tedavisinde Diyaliz Hemoperfüzyon-Plazmaferez |
Anlatım ve soru cevap |
7 |
Literatür Taraması |
Terminal Dönemde Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz |
Anlatım ve soru cevap |
10 |
Literatür Taraması |
Periton Diyalizin İlkeleri |
Anlatım ve soru cevap |
11 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz Tipleri ve Solüsyonları |
Anlatım ve soru cevap |
12 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz Kateter Tipleri ve Yerleştirme Yöntemleri |
Anlatım ve soru cevap |
13 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz Hasta Seçim Kriterleri |
Anlatım ve soru cevap |
14 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz Komplikasyonları |
Anlatım ve soru cevap |
15 |
Literatür Taraması |
Periton Diyaliz Hasta Eğitimi |
Anlatım ve soru cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
Yüregen, B.,Gökdoğan, F.,Nural, N.(2015).Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı,Akademisyen Kitapevi |
Beyece İncazlı, S., Tüzün Özdemir, S.,Keskin, G.(2022). Diyaliz Pratiğinde Temel Bilgi ve Uygulamalar, Akademisyen Kitabevi,ISBN 9786258299267,DOI 10.37609/akya.2038 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanır
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Kalite yönetimine ve süreçlerine katılır
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir yabancı dilde, temel düzeyde iletişim kurar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygular.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak yeni araçları kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili yetkinlikleri, yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel olarak geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Alanıyla ilgili verileri yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Alanıyla ilgili verileri değerlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
5 |
Alanıyla ilgili olası sorunları tanımlayıp çözer.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Diyaliz makinesini işlem için hazırlar.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapar.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Diyaliz işleminden sonra makineyi yeniden kullanıma hazır hale getirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
14 |
1 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
2 |
28 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
74 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|