Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
DYP210 | PERİTON VE İLERİ DİYALİZ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Diyaliz haricindeki ekstrakorporeal tedavi yöntemleri, yavaş uzun renal replasman tedavileri, periton diyalizinin fizyolojisi ve uygulanışı ile ilgili bilgi kazandırmaktır. |
İçerik: | Böbrek yetmezliğinde tedavi seçenekleri, hemofiltrasyon, hemodiyafiltrasyon, hemoperfüzyon, yavaş uzun tedaviler, periton zarının anatomisi, periton diyalizinin fizyolojik prensipleri, periton diyalizinde hasta seçimi ve katater yerleştirme, periton diyalizi tipleri, periton diyalizin akut ve kronik komplikasyonlarını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Böbrek yetmezliğinde tedavi seçeneklerini açıklar. |
Hemofiltrasyon, hemoperfüzyon, hemodiyafiltrasyon kavramlarını açıklar. |
Yavaş uzun renal replasman (ileri diyaliz) tedavisini açıklar. |
Periton zarının anatomisini ve periton diyalizinin fizyolojik prensiplerini açıklar. |
Periton diyalizi tiplerini açıklar. |
Periton diyalizin akut ve kronik komplikasyonlarını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Böbrek Yetmezliğinde Tedavi Seçenekleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
2 | - | Hemofiltrasyon | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
3 | - | Hemodiyafiltrasyon | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
4 | - | Hemoperfüzyon | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
5 | - | Yavaş ve Uzun Tedaviler I | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
6 | - | Yavaş ve Uzun Tedaviler II | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
7 | - | Periton Zarının Anatomisi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Periton Diyalizinin Fizyolojik Prensipleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
10 | - | Periton Diyalizinde Hasta Seçimi | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
11 | - | Periton Diyalizinde Katater Yerleştirme | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
12 | - | Periton Diyalizi Tipleri | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
13 | - | Periton Diyalizinde Akut Komplikasyonlar I | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
14 | - | Periton Diyalizinde Akut Komplikasyonlar II | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
15 | - | Periton Diyalizinde Kronik Komplikasyonlar | Ders/ Tartışmalı Ders, Destek ve Yapısal Örnekler |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Daurgidas, J.,Blake, PJ.,Ing TS.(2020).Diyaliz El Kitabı.(çev). Semra Bozfakıoğlu,Halil Yazıcı,Yaşar K. Çalışkan.5. Baskı. Güneş Tıp Kitapevi |
Ersoy, F.(2013).Periton Diyalizi Başvuru Kitabı.Güneş Tıp Kitapevi |
Yüregen, B.,Gökdoğan, F.,Nural, N.(2015).Diyaliz Teknikerleri için Nefroloji Kitabı,Akademisyen Kitapevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
5 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
0 | |||||
2 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp ve bu süreçlere katılabilme.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme.
|
0 | |||||
2 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
0 | |||||
2 |
Diyaliz makinesini işlem için hazırlayabilme
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilme
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Diyaliz işleminden sonra makineyi yeniden kullanıma hazır hale getirebilme.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 16 | 0 | 72 |
Genel Toplam | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |