Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ADP104 |
DİŞ HEKİMLİĞİ RADYOLOJİSİ |
2 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi AHMET MURAT ARTUÇ-Öğr.Gör. NURİ YENİEV |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Diş morfolojisi ve numaralandırma sistemine hakim olup diş hekimliği tedavi alanlarını ve kullanılan aletleri kavratmayı amaçlamaktadır. |
İçerik: |
Radyolojinin tarihçesi ve diş hekimliğinde önemi. Radyasyon fiziği. Diş hekimliğinde radyografi teknikleri. İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografi. Ekstraoral radyografi teknikleri, ranfansatör. Alt çene üst çene sinüsler. Temporo mandibular eklem radyografi konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Radyasyon fiziğini kavrar. |
Diş hekimliğinde radyografi tekniklerini anlatmak. |
Radyasyonun biyolojik etkilerini anlar. |
İntra oral radyografi teknikleri, açıortay tekniği, ısırma ve oklüzal radyografini anlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Radyolojinin tarihçesi ve diş hekimliğinde önemi. Radyasyon fiziği. |
Anlatım- Soru-cevap |
2 |
- |
Diş hekimliğinde radyografi teknikleri. İntra oral radyografi teknikleri. |
Anlatım- Soru-cevap |
3 |
- |
Açıortay tekniği, Bite-wing ve oklüzal radyografi. |
Anlatım- Soru-cevap |
4 |
- |
Ekstraoral radyografi teknikleri,. Alt çene üst çene sinüs radyografileri. |
Anlatım- Soru-cevap |
5 |
- |
Panoramik radyografi. |
Anlatım- Soru-cevap |
6 |
- |
Panoramik radyografide görülen anatomik noktalar. |
Anlatım- Soru-cevap |
7 |
- |
Radyografilerde görüntü oluşumu ve röntgen banyo solüsyonları |
Anlatım- Soru-cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Röntgen filmlerinin yapısı. Filtrasyon ve radyasyon ölçü birimleri. |
Anlatım- Soru-cevap |
10 |
- |
Radyasyonun biyolojik etkileri ve radyasyondan korunma |
Anlatım- Soru-cevap |
11 |
- |
Radyografilerin okunması. Radyasyondan korunma (I-II) |
Anlatım- Soru-cevap |
12 |
- |
Radyasyon biyolojisi |
Anlatım- Soru-cevap |
13 |
- |
Tomografi ve panoramik radyografiler. Dijital radyografi. Radyografik teşhis. |
Anlatım- Soru-cevap |
14 |
- |
Dişlerin sayı anomalilerinin radyografik görünüşleri |
Anlatım- Soru-cevap |
15 |
- |
Dişlerin şekil ve hacim anomalilerinde radyografik görüntüler. |
Anlatım- Soru-cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Doç. Dr. Ülkem AYDIN (2011) Dişhekimliği Radyolojisi Cep Atlası |
Güncel Ağız Diş Çene Cerrahisi ve Radyoloji Çalışmaları II. (2022). (n.p.): Akademisyen Kitabevi. |
Wuehrmann, A. H., Manson-Hing, L. R. (1981). Dental Radiology. Birleşik Krallık: Mosby. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik kazanabilme
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İlgili olduğu sağlık alanı ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını kullanmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Hekim ile birlikte bir ekip oluşturulmasında ve birlikte çalışmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hijyen kurallarını uygulamada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
İlkyardım uygulamada yetkinlik kazaabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Muayenehane tasarımı ve yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği ve kalite yönetimi konusunda bilgi sahibi olma ve bu konulara uygun davranabilme,
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilme,
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Genel Toplam |
71 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|