TR EN

ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP116 ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ŞABO KESLER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEBİLE BÜŞRA GÜLLÜOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere çiğneme sürecinin fizyolojik temellerini ve bu sürecin diş sağlığına etkilerini anlatarak, çiğneme işlevinin önemini vurgulamaktır.
İçerik: Ağız ve çene anatomisi: Öğrencilere ağız boşluğunun yapısı, çene eklemleri ve kasları hakkında temel bilgiler vermek. Çiğneme kasları ve sinir sistemi: Çiğneme fonksiyonunun gerçekleşmesi için gereken kasların ve sinirlerin anatomisi ve işlevi hakkında bilgi vermek. Çiğneme süreci: Çiğneme aşamaları, dişlerin ve çene eklemlerinin işbirliği ile çiğneme işlevinin nasıl gerçekleştiğini anlatmak. Dişlerin çiğneme fonksiyonu: Farklı diş tiplerinin çiğneme sürecindeki rolü ve etkisi hakkında bilgi vermek. Çiğneme işlevinin önemi: Çiğneme sürecinin sindirim, beslenme ve diş sağlığı üzerindeki etkilerini anlatmak. Çiğneme problemleri ve çözümleri: Çiğneme fonksiyonunda oluşabilecek problemler ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi vermek. Maloklüzyon ve çiğneme ilişkisi: Dişsel ve çeneler arası uyumsuzlukların çiğneme fonksiyonuna etkilerini anlamak. Çiğneme ve genel sağlık ilişkisi: Çiğneme işlevinin genel sağlık üzerindeki etkileri ve sistemik hastalıklarla ilişkisi hakkında bilgi vermek. Fonksiyonel çene hareketleri: Çene hareketlerinin farklı fonksiyonları ve günlük yaşamda nasıl etkili bir şekilde kullanıldığı hakkında bilgi sağlamak. Çiğneme disfonksiyonu tedavisi: Çiğneme problemleri ve disfonksiyonlarının tedavi yöntemleri ve rehabilitasyonu hakkında bilgi vermek.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çeneyi hareketini sağlayan kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasaları açıklar.
Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonları kavrar.
Alt çene hareket tiplerini ve bu hareketlerin klinik açıdan önemini kavrar.
Oklüzal morfolojinin belirleyicilerini öğrenir.
Oklüzyon teorileri ve optimum oklüzyon kriterlerini öğrenir.
Oklüzyon çeşitlerini öğrenir.
Oklüzal tedavide kullanılan splint tiplerini ve splintlerin hazırlanma yöntemlerini öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Temporamandibular eklem anatomisi Temporamandibular eklem anatomisi teorik bilgisi anlatımı
2 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar teorik bilgisi anlatımı
3 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) teorik bilgisi anlatımı
4 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) teorik bilgisi anlatımı
5 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) teorik bilgisi anlatımı
6 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) teorik bilgisi anlatımı
7 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I teorik bilgisi anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II teorik bilgisi anlatımı
10 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri teorik bilgisi anlatımı
11 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler teorik bilgisi anlatımı
12 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar teorik bilgisi anlatımı
13 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri teorik bilgisi anlatımı
14 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması teorik bilgisi anlatımı
15 Literatür tarama, ders notlarının incelenmesi Splintlerin tesviye ve cilası Splintlerin tesviye ve cilası teorik bilgisi anlatımı
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ali Zaimoğlu, Sabit Protezler, Ankara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Yayınları
Ender Kazazoğlu, Total Protezlerin Temel İlkeleri ve Pratiği
Semih Çalıkoğlu, Tam Protezler
DR. HÜSNÜ YAVUZYILMAZ, ÇİĞNEME SİSTEMİNİN ANATOMİ VE FİZYOLOJİSİ

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olabilme.
3
2
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik kazanabilme
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İlgili olduğu sağlık alanı ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını kullanmada yetkinlik kazanabilme.
3
2
Hekim ile birlikte bir ekip oluşturulmasında ve birlikte çalışmada yetkinlik kazanabilme.
3
3
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkinlik kazanabilme.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkinlik kazanabilme.
1
2
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik kazanabilme.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hijyen kurallarını uygulamada yetkinlik kazanabilme.
1
2
İlkyardım uygulamada yetkinlik kazaabilme.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik kazanabilme.
1
2
Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlilik kazanabilme.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlilik kazanabilme.
1
2
Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik kazanabilme.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik kazanabilme.
1
2
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanabilme.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane tasarımı ve yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği ve kalite yönetimi konusunda bilgi sahibi olma ve bu konulara uygun davranabilme,
3
2
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilme,
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 1 14 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0