Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ADP213 |
DİŞ HEKİMLİĞİNDE ENFEKSİYON VE BULAŞAMA |
3 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. ŞABO KESLER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Diş hekimliği kliniğinde sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri ile ilgili bilgi vermek. |
İçerik: |
Mikroorganizmalar, infeksiyon ve enflamasyon,Diş hekimliğiyle ilişkili infeksiyonlar, bulaşıcı haDiş hekimliğinde önem arz eden bulaşıcı hastalıklar nelerdirstalıklar-çapraz infeksiyonları bulaşım yolları,Diş ünitelerinde temizlik, ünitlerin günlük, haftalık, aylık bakımları El hijyeni, genel sterilizasyon yöntemleri göstermeyi amaçlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bulaşıcı hastalıklar hakkında bilgi sahibi olur |
Hastane enfeksiyonları ve önlenmesi konusunda
bilgi sahibi olur |
Sterlizasyon ve dezenfeksiyon konusunda bilgi
sahibi olur |
Kişisel korunma yöntemlerini öğrenir |
İzolasyon önlemleri hakkında bilgi sahibi olur |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Enfeksiyon oluşumu, Enfeksiyon belirti ve
bulguları, El Hijyeninin Önemi |
- |
2 |
- |
Solunum yoluyla bulaşan hastalıklar |
- |
3 |
- |
Kan yoluyla bulaşan hastalıklar |
- |
4 |
- |
Fekal-oral yolla bulaşan hastalıklar, Cinsel yolla
bulaşan hastalıklar |
- |
5 |
- |
Hastane Enfeksiyonları ve Hastane enfeksiyon
kontrol komitesi |
- |
6 |
- |
Yoğun bakım ünitesi enfeksiyonları ( kateter
ilişkili enfeksiyonlar ) |
- |
7 |
- |
Yoğun bakım ünitesi enfeksiyonları ( kateter
ilişkili enfeksiyonlar ) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Dersin tekrar |
- |
10 |
- |
Yoğun bakım ünitesi enfeksiyonları (ventilatör
ilişkili enfeksiyonlar) |
- |
11 |
- |
İzolasyon yöntemleri ve Kişisel korunma
yöntemleri |
- |
12 |
- |
Sterilizasyon Dezenfeksiyon ve Antisepsiye giriş |
- |
13 |
- |
Asepsi Teknikleri ve Uygulamaları |
- |
14 |
- |
Sterilizasyon Uygulamaları |
- |
15 |
- |
Dezenfeksiyon Uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Köksal İ., Çakar N., Arman D (2005).Yoğun Bakım
Enfeksiyonları. Bilimsel Tıp. Ankara |
Arman D. Ünal S. Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve
Tedavisi. Bilimsel Tıp. Ankara 2004. |
Arman D. Uzun Ö. Sepsis ve Tedavisi . Bilimsel Tıp
Ankara 2004. |
Ulusoy S. Leblebicioğlu H. Anaerop Bakteri
Enfeksiyonları. Bilimsel Tıp Ankara 2004. |
Infection Control in the Dental Office: A Global Perspective. (2019). Almanya: Springer International Publishing. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında, temel düzeyde kuramsal bilgilere sahip olabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Ara eleman olarak görev yapacağı sağlık bilimleri alanındaki tıbbi terminolojiyi bilmede, hakim olmada ve kullanmada yetkinlik kazanabilme
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İlgili olduğu sağlık alanı ile ilgili olarak bilgi ve teknolojiye erişim yolları ve araçlarını kullanmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Hekim ile birlikte bir ekip oluşturulmasında ve birlikte çalışmada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Öncelikli hekim olmak üzere, hastalar, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleriyle etkili iletişim kurabilmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak alet ve ekipmanı tanımada ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeleri takip etmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Bilgisayar kullanımı becerilerinde yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hijyen kurallarını uygulamada yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
İlkyardım uygulamada yetkinlik kazaabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanı ile ilgili olarak anamnez alma, dosya hazırlayabilme vb. hasta bilgilerinin alınmasında yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Etik ilkeleri ve mesleksel değerleri benimseme ve uygulamada yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki sorumluluğu taşıyabilmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Mesleğe ait bilgileri takip etme alışkanlığı edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ekip çalışmasını gerçekleştirmede yeterlilik kazanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirme kavramını edinmede yetkinlik kazanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Muayenehane tasarımı ve yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği ve kalite yönetimi konusunda bilgi sahibi olma ve bu konulara uygun davranabilme,
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Mesleki fikirlerini ilgili kişi ve kurumlara sözlü veya yazılı olarak ifade edebilme ve ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası gündemi irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirebilme,
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
98 |
|
Genel Toplam |
98 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|