TR EN

ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP116 ÇİĞNEME FİZYOLOJİSİ 2 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim ve Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. NURCİHAN TAN ERKOÇ
Dersin Veren Hoca/Hocalar Öğr.Gör. CİHAN ALPAN ŞAHİN

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Ürettiği protezlerin en önemli fonksiyonlarından biri olan çiğnemenin protezlerle ilişkisini her duruma uygun olarak yorumlamayı amaçlamaktadır.
İçerik: Çiğneme kuvvetinin ölçülmesi.TME rahatsızlıklarında konservatif tedavi yöntemleri.Tam protezler ve çiğneme -Bruxizm.Kondil disk kompleksi düzensizlikleri.Disk rahatsızlığına neden olan hazırlayıcı faktörler .Oklüzyon bozukluklarını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temporamandibular eklem anatomisi -
1 - Temporamandibular eklem anatomisi -
1 - Temporamandibular eklem anatomisi -
1 - Temporamandibular eklem anatomisi -
1 - Temporamandibular eklem anatomisi -
2 - Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar -
2 - Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar -
2 - Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar -
2 - Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar -
2 - Alt çeneyi hareket ettiren kasların fonksiyonlarını düzenleyen biyolojik yasalar -
3 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) -
3 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) -
3 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) -
3 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) -
3 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar(Sentirk ilişki, Sentrik oklüzyon, Uzun sentrik, Geniş Sentrik) -
4 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) -
4 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) -
4 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) -
4 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) -
4 - Alt çene hareketlerinin başladığı temel pozisyonlar (Dikey Boyut, Oklüzal Dikey Boyut, İstirahat Dikey Boyut) -
5 - Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) -
5 - Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) -
5 - Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) -
5 - Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) -
5 - Alt çene hareket tipleri (Hareket Düzlemleri, Sınıflandırma, Rotasyon Eksenleri) -
6 - Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) -
6 - Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) -
6 - Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) -
6 - Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) -
6 - Alt çene hareket tipleri (Alt çenenin sınırsal hareketleri, alt çenenin sınır içi hareketleri) -
7 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I -
7 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I -
7 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I -
7 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I -
7 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-I -
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
8 - ARA SINAV -
9 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II -
9 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II -
9 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II -
9 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II -
9 - Alt çene hareketlerinin klinik önemi-II -
10 - Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri -
10 - Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri -
10 - Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri -
10 - Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri -
10 - Horizontal, sagital ve frontal düzlemde oklüzal morfolojinin belirleyicileri -
11 - Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler -
11 - Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler -
11 - Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler -
11 - Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler -
11 - Oklüzyon Teorileri ve optimum oklüzyon kriterler -
12 - Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar -
12 - Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar -
12 - Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar -
12 - Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar -
12 - Oklüzyon Çeşitleri ve Oklüzyon Tipleri İçin ön şartlar -
13 - Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri -
13 - Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri -
13 - Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri -
13 - Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri -
13 - Oklüzal tedavide kullanılan splint tipleri -
14 - Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması -
14 - Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması -
14 - Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması -
14 - Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması -
14 - Splintlerin muflada ve ağızda hazırlanması -
15 - Splintlerin tesviye ve cilası -
15 - Splintlerin tesviye ve cilası -
15 - Splintlerin tesviye ve cilası -
15 - Splintlerin tesviye ve cilası -
15 - Splintlerin tesviye ve cilası -
16 - FİNAL -
16 - FİNAL -
16 - FİNAL -
16 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -
17 - FİNAL -
17 - FİNAL -
17 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ders notları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir.
5
2
Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir.
4
2
Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir.
5
3
Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir
4
2
Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Laboratuarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gerekli hijyen kurallarını bilir ve uygular.
5
2
Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir.
5
2
Bu apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir.
5
2
Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 5 2 10
Ödev 14 1 14
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 106
Genel Toplam 106
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0