Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP216 | ENFEKSİYON KONTROL VE STERİLİZASYON | 3 | 3 | 3 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MERVE MERCAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Enfeksiyon hastalıkları ve enfeksiyon kontrolünün prensiplerinin anlatılması, sterilizasyon dezenfeksiyon ve hijyen konularında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri Hastane enfeksiyonları ve hastane enfeksiyonlarından korunma Sağlık personeli ve el yıkama Üst solunum yolu enfeksiyonları Pnömoniler Akut ishaller Üriner sistem enfeksiyonları A gurubu beta-hemolitik streptokok (AGBHS) enfeksiyonları Akciğer ve akciğer dışı organ tüberkülozu Viral hepatitler Cinsel yolla bulaşan hastalıklar Acquiredimmunodeficiencysyndrome (AIDS) ve korunma Kan ve kan ürünleri transfüzyonunun enfeksiyözkomplikasyonları Kan ile bulaşan enfeksiyonlar ve sağlık personeli |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisini kavrar. |
Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensiplerini açıklayabilir. |
Enfeksiyon kontrolünün prensiplerini tanımlayabilir. |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemlerini kavrar. |
Epidemi, endemi, pandemi gibi epidemiyolojik kavramları açıklar. |
Halk sağlığını koruma ve kontrol etme prensiplerini ve önemini kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Araştırma | Dersin Tanıtımı: Giriş, Amaç ve Öğrenim Hedefleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama, Araştırma | Enfeksiyon hastalıkları epidemiyolojisi ve Enfeksiyon hastalıklarında genel epidemiyolojik prensipler | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama, Araştırma | Enfeksiyon hastalıklarının nedenleri , belirti ve bulguları | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama, Araştırma | Mikroorganizmalar ve virulans faktörleri Konak savunma mekanizmaları, kişisel korunma yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama, Araştırma | Bulaşıcı hastalıklarla savaş yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama, Araştırma | Solunum yoluyla bulaşan hastalıklar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama, Araştırma | Kan ve kan ürünleri yoluyla bulaşan hastalıklar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Araştırma | Sterilizasyon Yöntemleri ve prensipleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama, Araştırma | Isı ile sterilizasyon yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama, Araştırma | Işın, filtrasyon ve kimyasallar ile sterilizasyon | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama, Araştırma | Dezenfeksiyon Yöntemleri ve prensipleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama, Araştırma | Isı, ışın ve kimyasal dezenfeksiyon yöntemleri | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama, Araştırma | Hijyen ve el hijyeni | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama, Araştırma | Genel Tekrar | Konu anlatımı, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Dezenfeksiyon, Antisepsi, Sterilizasyon Derneği (DAS) Kongre Kitapları |
Kart Yaşar K, Sağlık Bilimlerinde Enfeksiyon Hastalıkları ve Sterilizasyon Dezenfeksiyon, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, 2020 |
Canturan S.Y, Enfeksiyon Kontrol Hemşireliği, Nobel tıp kitabevleri, 2019 |
Paul G. Engelkirk, Janet Duben-Engelkirl, Burton Sağlık Bilimlerinde Mikrobiyoloji, (2017), İstanbul Tıp Kitabevleri |
Weber D, Talbot T. Mayhall’s Hospital Epidemiology and Infection Prevention, Fifth Edition. 2020. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Optik(Test) Sınav | |
Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 5 | 200 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
|
||||||
2 |
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
|
||||||
3 |
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
|
||||||
2 |
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
|
||||||
2 |
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
|
||||||
2 |
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
|
||||||
3 |
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
|
||||||
4 |
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
|
||||||
2 |
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
|
||||||
3 |
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
|
||||||
2 |
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
||||||
2 |
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
|
||||||
3 |
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
|
||||||
2 |
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
|
||||||
3 |
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 76 |
Genel Toplam | 76 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |