Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TLP217 | SİTOLOJİ | 3 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ARZU ÖZGEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hücre ve organellerin öğretilmesi |
İçerik: | Hücre Biyolojisinin Tarihçesi, hücrenin genel yapısı, prokaryotik ve ökaryotik hücreler, hücrenin biyokimyasal yapısı, biyolojik yapıları, inceleme araçları, biyolojik sistemlerde temel yapı birimleri, hücre zarı, hücre zarındaki farklılaşmalar, hücre içi zar sistemi ve sitoplazma, golgi kompleksi, mitokondriler, peroksizom, glioksizom, hidrojenozom ve glikozomlar, plastitler ve kloroplast, ribozomlar, lizozomlar, sentriyoller, çekirdek ve çekirdekçik, kromozomlar ve hücre bölünmesi incelenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hücreleri yapısal ve işlevsel özellik yönünden karşılaştırıp farkları ayırt edebilir. |
Hücre tiplerini sınıflandırabilir. |
Hücre içeriğinin kimyasal ve biyolojik bileşenlerini sıralayıp tanımlayabilir. |
Hücrenin içerdiği inorganik ve organik moleküllerini tanımlayabilir. |
Hücre zarı ve organellerinin yapı ve fonksiyonlarını açıklayabilir. |
Tüm organellerin yapı ve fonksiyonlarını karşılaştırabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Sitolojik ve histolojik inceleme teknikleri, preparat hazırlama ve inceleme yöntemleri, mikroskop çeşitleri | Anlatım, soru-cevap, video |
2 | Kaynak taraması, ödev | Deneysel inceleme de kullanılan canlılar ve materyaller | Anlatım, soru-cevap, video |
3 | Kaynak taraması, ödev | Işık ve elektron mikroskobu için teknikler, hücrenin oluşumu, en basit canlı hücre, hücre çeşitliliği | Anlatım, soru-cevap, video |
4 | Kaynak taraması, ödev | Hücrenin rengi, kıvamı büyüklüğü, hücrenin kimyasal bileşenleri- | Anlatım, soru-cevap, video |
5 | Kaynak taraması, ödev | Hücrelerde yaşam etkinlikleri, hareket, uyarılma, metabolizma, çoğalma, adaptasyon | Anlatım, soru-cevap, video |
6 | Kaynak taraması, ödev | Hücrenin ince yapısı, hücre zarı, hücre zarını lipidleri, proteinleri, karbohidratları | Anlatım, soru-cevap, video |
7 | Kaynak taraması, ödev | Hücrenin alt, üst, yan yüzündeki morfolojik değişiklikler, bağlantı ve iletişim sağlayan yapılar | Anlatım, soru-cevap, video |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak taraması, ödev | Çekirdek | Anlatım, soru-cevap, video |
10 | Kaynak taraması, ödev | Mitokondri, Kloroplast | Anlatım, soru-cevap, video |
11 | Kaynak taraması, ödev | Endoplazmik retikulum granüllü ve granülsüz, Ribozomlar, Lizozomlar, Peroksizomlar, | Anlatım, soru-cevap, video |
12 | Kaynak taraması, ödev | Senrtriyoller, Hücre İskeleti, Mikroflamanlar mikrotubuller, Ara falamanlar, Sitoplazmik inklüzyonlar | Anlatım, soru-cevap, video |
13 | Kaynak taraması, ödev | Hücre bölünmesi, Mitoz bölünme ve özellikleri | Anlatım, soru-cevap, video |
14 | Kaynak taraması, ödev | Hücre döngüsü | Anlatım, soru-cevap, video |
15 | Kaynak taraması, ödev | Hücre bölünmesi, Mayoz bölünme | Anlatım, soru-cevap, video |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akay, M. T. Sitoloji, 5. Baskı, Palme Yayıncılık, Ankara, 2007, 190 s. |
Karol, S. Ayvalı, C. Ve Suludere, Z. Hücre Biyolojisi, Dördüncü Baskı, Öğün Matbaacılık, Ankara, 2000, 374 s |
Rencüzoğulları, E., Sitoloji, 2. Baskı, Nobel Akademi Yayıncılık, 2018, 248s. |
Cooper, M.G. ve Hausman R.E., Hücre Moleküler Yaklaşım, 3. Baskı, İzmir Tıp Kitabevi, 2006. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilme bilgisine sahip olmak.
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
3 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurar.
|
2 | |||||
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi gösterir.
|
5 | |||||
2 |
Tıbbi laboratuvarda malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanır ve bakımını yapar.
|
5 | |||||
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
4 | |||||
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 96 |
Genel Toplam | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |