Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP206 | SOSYAL SORUMLULUK VE ETİK | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİHAN ÜNLÜ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sosyal sorumluluk ve etik dersinde, teorik bağlamda sosyal sorumluluk, etik, iş etiği, yasa, ahlak kavramlarının derinlemesine örneklemeler üzerinden tarihsel gelişimi doğrultusunda incelenip anlatılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu derste sağlıkta etik ve hasta hakları yönetmeliği de örnekler üzerinden anlatılıp irdelenecektir. Pratikte ise öğrencilerle birlikte sağlık sektörü kapsamında bir sosyal sorumluluk projesi üretilmesi planlanmaktadır |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Kendine, ailesine, devletine, topluma, insanlığa ve çevreye karşı sorumluluklarını kavrar. |
Sağlık ve hizmet işletmelerinde çalışan - çalıştıranlar arasında karşılıklı sorumlulukları ve etik davranışları kavrar. |
İnsanlığın geleceğinin ve mutluluğunun fertlerin sorumluluk bilincine ve davranışlarına bağlı olduğunu kavrar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | kaynak tarama | Tanışma, ders içeriği ve kaynaklar hakkında bilgilendirme. | Anlatım ,soru / cevap |
2 | kaynak tarama | Etik, ahlak, yasa kavramları tanımlamaları ve aralarındaki farkların incelenmesi. | Anlatım ,soru / cevap |
3 | kaynak tarama | Meslek etiği kavramının anlatılması ve tarihsel gelişiminin incelenmesi | Anlatım ,soru / cevap |
4 | kaynak tarama | Kişisel etiğin ve Aile hayatındaki, sosyal hayattaki, okul hayatındaki etiğin detaylandırılması | Anlatım ,soru / cevap |
5 | kaynak tarama | Etik kuralları, etik sistemleri ve etik davranışlarının anlatılması | Anlatım ,soru / cevap |
6 | kaynak tarama | Ortak etik kurallarının, etik ve etik dışı davranmanın, etik ve etik dışı davranmanın sonuçlarının, etik dışı davranışı haklılaştırma biçimlerinin anlatılması. | Anlatım ,soru / cevap |
7 | kaynak tarama | İş etiği, iş hayatında etik olan ve olmayan ilkeler, kamu görevlerinin etik sözleşmesinin 7 maddesinin anlatılması. | Anlatım ,soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | kaynak tarama, film izleme | "Doktor Ölüm" filmi örneği üzerinden etik, ahlak, yasa kavramının örneklenmesi ve incelenmesi. | Anlatım ,soru / cevap |
10 | kaynak tarama | Doktor Ölüm filmi üzerinden sağlıkta doktor ve hasta haklarının incelenmesi. | Anlatım ,soru / cevap |
11 | kaynak tarama | Liderlik ve etik liderlik kavramlarının anlatılması. | Anlatım ,soru / cevap |
12 | kaynak tarama | Sosyal sorumluluk kavramı ve tarihsel gelişimi. | Anlatım ,soru / cevap |
13 | kaynak tarama | Sağlık alanında yapılmış olan sosyal sorumluluk projelerin incelenmesi. | Anlatım ,soru / cevap |
14 | kaynak tarama | Sağlık alanında yapılacak bir sosyal sorumluluk projesi uygulaması. | Uygulama |
15 | kaynak tarama | Yapılan sosyal sorumluluk projelerinin sunulması ve hayata geçirilmesi | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Nuttall, J., (2011), Ahlak Üzerine Tartışmalar: Etiğe Giriş (2. Basım), Ayrıntı Yayınları,İstanbul |
Demir, M., (2010), Sağlık Haberleri ve Medya Gerçeği Nobel Yayınları, Ankara |
Kuçuradi, İ., (2003) Etik ve “Etikler” Türkiye Mühendislik Haberleri, Sayı 423, s.7-9 |
Fisk, M. (2016). Ethics and Social Survival. Birleşik Krallık: Taylor & Francis. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Optisyenlik mesleği ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgi donanımına sahiptir. Optisyenlik terminolojisi, sağlık mevzuatı, sağlık hukuğu konularında bilgi ve donanımına sahiptir. Optisyenlik mesleğini etik kurallar çerçevesinde, görev ve sorumluluklarını yerine getirerek icra eder. Program mezunları, özel sektörde optisyenlik müesseselerinde mesul müdürlük yapabilirler ya da bir Optisyenlik müessesesi açma hakkına sahip olurlar.
|
0 | |||||
2 |
Temel epidemiyolojik kavramları öğrenme ve mesleki uygulamalarda bu kavramları uygun biçimde kullanabilme. Optisyenlik konusunda, mesleki yetki ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibidir.
|
5 | |||||
3 |
Gözlük, kontak lens ve az görme cihazları (teleskopik ürünler vb.) gibi temel görme cihazlar hakkında bilgilere sahiptir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimi, satışı ve hazırlanmasıyla kullanıcıya adaptasyonunu sağlayabilme.
|
0 | |||||
2 |
Numaralı gözlük camlarını ve kontak lenslerin diyoptrisini ölçebilme ve bunların montajı için gerekli ayarları yapabilme.
|
0 | |||||
3 |
Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları, gereçleri ve makineleri kullanabilme.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım çalışması yapabilme, sosyal sorumluluk bilincine sahip, girişimci bireyler olabilme.
|
2 | |||||
2 |
Optisyenler, optisyenlik programında kullanılan bilgisayar programlarını etkin bir biçimde kullanırlar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türkçe dil bilgisi ve kullanım becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde mesleki yabancı dil bilgisine sahip çağdaş bireyler yetiştirmektir.
|
0 | |||||
2 |
Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üstlenilen sorumlulukların başarılı ve doğru bir biçimde yerine getirilmesi.
|
5 | |||||
2 |
Sağlık sektörünü ve sektörün risklerini bilerek doğru kararlar alma.
|
5 | |||||
3 |
Takım çalışması gerektiren birimlerde, uyumlu ve etkin çalışır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve kişisel gelişimi için eğitim programlarını düzenli takip eder.
|
2 | |||||
2 |
Optisyenlik sektörü ile ilgili güncel olayları takip eder.
|
0 | |||||
3 |
Optisyenlik ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası gelişmelere ayak uydurur.
|
0 | |||||
4 |
Sağlık kurumlarının tabi olduğu resmi kurumları bilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastalar ve hasta yakınları ile doğru şekilde iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
İş yeri gizliliği ve hasta gizliliği konularında yetkindir.
|
5 | |||||
3 |
Bilgi teknolojilerini iletişim konusunda etkin bir biçimde kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık sektörü konusunda bilgi sahibidir.
|
2 | |||||
2 |
Sağlık sektörüne özgü terminolojiye hakimdir.
|
0 | |||||
3 |
Sağlık etiğini özümseyerek evrensel etik değerler çerçevesinde çalışması ve davranması gerektiğini bilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |