Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP208 | DAVRANIŞ BİLİMLERİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile davranış bilimlerine ait temel kavramlar, davranışların önemi, kişilik, algılama, tutumlar ve duyguların iş hayatındaki yeri ve önemi, bireyler arası iletişim, çalışma hayatında davranışların iletişim ile ilişkisi kavramlarının anlaşılabilmesinin sağlanması ve bu kavramların uygulanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu derste güdüler, tutumlar, algılama, kişilik, değerler, inançlar, kültür, duygular ve gruplar, iletişim, çatışma , stres ve değişim yönetimi konularına değinilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yönetim sürecinde davranış bilimlerinin ortaya çıkışını ve ilgili bilim dallarını açıklar. |
Davranış bilimlerinin incelendiği sistemleri ve etkilendiği çağdaş yaklaşımları anlatır. |
Davranış bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Algılama, kişilik, tutumlar ve duyguları ifade eder. |
Kişilik teorilerini ve örgütlerde ön plana çıkan kişilik özelliklerini yorumlar. |
Güdülemeyi, motivasyonu, iş tatminini ve grupları örnekler vererek açıklar. |
Kültür, değerler ve inançlar hakkında bilgi sahibidir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Anlatım | Dersin Tanıtımı ve Ders İçeriği ile İlgili Bilgi Verilmesi | Anlatım |
2 | Literatür Taraması | Davranış Bilimlerinde Temel Kavramlar ve Davranış Bilimlerinin Önemi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
3 | Literatür Taraması | Davranış Bilimlerinin Diğer Bilim Dalları ile Olan İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
4 | Literatür Taraması | Davranışların Temelinde İhtiyaçlar ve İhtiyaçlar Hiyerarşisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
5 | Literatür Taraması | Davranış Düzleminde Statü, Rol ve Davranışlar | Anlatım Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
6 | Literatür Taraması | Kişilik Özellikleri ve Kişilik Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
7 | Literatür Taraması | Tutumlar, Duygular ve Algılama | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Bireyler Arası İletişim ve İşletmelerde iletişim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
10 | Literatür Taraması | Kültür, Örgüt Kültürü ve Davranış İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
11 | Literatür Taraması | Liderlik, Liderlik Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
12 | Literatür Taraması | Motivasyon Kavramı ve Motivasyon Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
13 | Literatür Taraması | Gruplar, Grup Oluşumu, Grup Türleri ve Grup Davranışları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
14 | Literatür Taraması | Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
15 | Soru- Cevap | Genel Tekrar- Soru Cevap | Soru- Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Keser, A., Yılmaz, G. ve Yürür, S.(2012). Çalışma Yaşamında Davranış, Güncel Yaklaşımlar, Umuttepe Yayınları. Kocaeli. |
küçükaltan, D., Tükeltürk, Ş., ve Gürkan, G. (2015). Örgütsel Davranışta Güncel Konular, Detay Yayıncılık. Ankara. |
Tınaz, P. (2013). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Organizational Behavior (Cilt Fourteenth Edition). |
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
0 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
0 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
0 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use, professional information in written, verbal / non-verbal communication to transfer through
|
0 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
0 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
0 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
0 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
0 | |||||
9 |
Areas related knowledge, skills and competences for lifelong learning to develop personal and professional self-awareness, update
|
0 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
0 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
0 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
0 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
0 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
0 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
0 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
0 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
0 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
0 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
0 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
0 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
0 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
0 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
0 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
0 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
0 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
0 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
0 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
0 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
0 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
5 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
5 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
5 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
5 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
5 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
5 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
5 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
5 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
5 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
5 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
5 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
5 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
5 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
5 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
5 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
5 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
5 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
5 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
5 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |