Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP208 | DAVRANIŞ BİLİMLERİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu ders ile davranış bilimlerine ait temel kavramlar, davranışların önemi, kişilik, algılama, tutumlar ve duyguların iş hayatındaki yeri ve önemi, bireyler arası iletişim, çalışma hayatında davranışların iletişim ile ilişkisi kavramlarının anlaşılabilmesinin sağlanması ve bu kavramların uygulanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu derste güdüler, tutumlar, algılama, kişilik, değerler, inançlar, kültür, duygular ve gruplar, iletişim, çatışma , stres ve değişim yönetimi konularına değinilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yönetim sürecinde davranış bilimlerinin ortaya çıkışını ve ilgili bilim dallarını açıklar. |
Davranış bilimlerinin incelendiği sistemleri ve etkilendiği çağdaş yaklaşımları anlatır. |
Davranış bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Algılama, kişilik, tutumlar ve duyguları ifade eder. |
Kişilik teorilerini ve örgütlerde ön plana çıkan kişilik özelliklerini yorumlar. |
Güdülemeyi, motivasyonu, iş tatminini ve grupları örnekler vererek açıklar. |
Kültür, değerler ve inançlar hakkında bilgi sahibidir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Anlatım | Dersin Tanıtımı ve Ders İçeriği ile İlgili Bilgi Verilmesi | Anlatım |
2 | Literatür Taraması | Davranış Bilimlerinde Temel Kavramlar ve Davranış Bilimlerinin Önemi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
3 | Literatür Taraması | Davranış Bilimlerinin Diğer Bilim Dalları ile Olan İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
4 | Literatür Taraması | Davranışların Temelinde İhtiyaçlar ve İhtiyaçlar Hiyerarşisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
5 | Literatür Taraması | Davranış Düzleminde Statü, Rol ve Davranışlar | Anlatım Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
6 | Literatür Taraması | Kişilik Özellikleri ve Kişilik Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
7 | Literatür Taraması | Tutumlar, Duygular ve Algılama | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması | Bireyler Arası İletişim ve İşletmelerde iletişim | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
10 | Literatür Taraması | Kültür, Örgüt Kültürü ve Davranış İlişkisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
11 | Literatür Taraması | Liderlik, Liderlik Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
12 | Literatür Taraması | Motivasyon Kavramı ve Motivasyon Teorileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
13 | Literatür Taraması | Gruplar, Grup Oluşumu, Grup Türleri ve Grup Davranışları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
14 | Literatür Taraması | Örgütsel Değişim ve Stres Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay Vaka Analizi |
15 | Soru- Cevap | Genel Tekrar- Soru Cevap | Soru- Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Keser, A., Yılmaz, G. ve Yürür, S.(2012). Çalışma Yaşamında Davranış, Güncel Yaklaşımlar, Umuttepe Yayınları. Kocaeli. |
küçükaltan, D., Tükeltürk, Ş., ve Gürkan, G. (2015). Örgütsel Davranışta Güncel Konular, Detay Yayıncılık. Ankara. |
Tınaz, P. (2013). Çalışma Yaşamından Örnek Olaylar, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
YÖK. (2018). Yönetimde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Yök Açık Erişim Yayınları. |
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2016). Organizational Behavior (Cilt Fourteenth Edition). |
Koçel, T. (2014). İşletme Yöneticiliği. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
0 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
0 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
0 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
|
0 | |||||
5 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
0 | |||||
6 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
|
0 | |||||
7 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
|
0 | |||||
8 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
0 | |||||
9 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
0 | |||||
10 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
|
0 | |||||
11 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
0 | |||||
12 |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
|
0 | |||||
13 |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
|
0 | |||||
14 |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
|
0 | |||||
15 |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
|
0 | |||||
2 |
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
|
0 | |||||
3 |
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
|
0 | |||||
4 |
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
|
0 | |||||
5 |
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
|
0 | |||||
6 |
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
|
0 | |||||
7 |
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
|
0 | |||||
8 |
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
|
0 | |||||
9 |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
|
0 | |||||
10 |
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
|
0 | |||||
11 |
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
|
0 | |||||
12 |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
|
0 | |||||
13 |
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
|
0 | |||||
14 |
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
|
0 | |||||
15 |
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
|
0 | |||||
2 |
Yaratıcı fikirler sunar.
|
5 | |||||
3 |
Öğrenmek için sabırla dinler.
|
5 | |||||
4 |
Bilgisini özgüvenle savunur.
|
5 | |||||
5 |
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
|
5 | |||||
6 |
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
|
5 | |||||
7 |
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Duygusal stresi azaltır.
|
5 | |||||
2 |
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
|
5 | |||||
3 |
Hata yapma oranını azaltır.
|
5 | |||||
4 |
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
|
5 | |||||
2 |
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
|
5 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
5 | |||||
3 |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
|
5 | |||||
3 |
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
|
5 | |||||
4 |
İnsiyatif kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
5 | |||||
2 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
3 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
5 | |||||
4 |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |