TR EN

TIBBİ TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP105 TIBBİ TERMİNOLOJİ 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP-Dr.Öğr.Üyesi NURCİHAN TAN ERKOÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
İçerik: Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel)
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel).
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması Anlatım,Soru-Cevap
2 Araştırma-Literatür taraması Harf telaffuzları Anlatım,Video,Soru-Cevap
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Kökler (Genel Bilgi) Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Kökler (Sistem Bilgisi) Anlatım,Soru-Cevap
5 Literatür taraması Ön ekler Anlatım,Soru-Cevap,Video
6 Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar Son ekler/Tanısal Terimler Anlatım,Soru-Cevap,Video
7 Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar Hareket Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma-Ödev Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Kardiyovasküler Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
11 Yazılı-Görsel kaynaklar Sindirim Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
13 Literatür taraması- Ödev Üriner Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
14 Araştırma Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Duyu Organları Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
5
2
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
5
3
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
5
4
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
5
5
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
0
6
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
0
7
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
3
8
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
5
9
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
0
10
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
0
11
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
5
12
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
0
13
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
0
14
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
0
15
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
0
2
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
5
3
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
5
4
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
5
5
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
5
6
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
0
7
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
3
8
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
5
9
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
5
10
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
0
11
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
0
12
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
0
13
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
0
14
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
0
15
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
0
2
Yaratıcı fikirler sunar.
0
3
Öğrenmek için sabırla dinler.
0
4
Bilgisini özgüvenle savunur.
0
5
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
5
6
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
0
7
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Duygusal stresi azaltır.
0
2
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
0
3
Hata yapma oranını azaltır.
0
4
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
0
2
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
0
3
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
0
2
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
3
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etkin iletişim kurar.
0
2
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
0
3
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
5
4
İnsiyatif kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
0
2
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
0
3
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
0
4
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
0
5
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 5 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 99
Genel Toplam 99
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0