Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP210 | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği alanına yönelik gerekli her türlü uygulama ve faaliyetleri analitik düşünerek, belirlenmiş kalite kriterleri doğrultusunda yapabilecek sorumluğu alabilen, sosyal anlamda kendini geliştirerek çevresinin, ülkesinin ve dünyanın farkında olan, etkili iletişim becerilerini kazarak çevresiyle yapıcı ve doğru bir iletişim kurabilen, yaşam boyu öğrenme vizyonunu gerçek anlamda kavrayarak öğrenmeyi öğrenme yetkinliğini kazanmış, bireyler yetiştirmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İş Sağlığı ve İş Güvenliği Dersi; iş sağlığı ve güvenliği alanında genel tanımlar ve uygulamaların yanında mesleki pratikte de karşılaşabilecek iş sağlığı ve konularını spesifik olarak içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Programında edindiği teorik bilgileri de kullanarak alan ile ilgili yasa ve yönetmeliklere uygunluğu sağlayarak kalite standartlarına uygun çalışmaları; iş etiği, ahlak ve çevre faktörlerinin de farkında olarak uygular. |
Risk analizi yapabilmek ve ölçüm metotlarını yetkin bir şekilde kullanarak işletme içerisinde yapılması gerekli olan ölçümleri temel düzeyde uygulayabilir ya da ilgili kuruluşlara uygulatabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Kavramlar | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Kavramlar II | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Kavramlar III | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği Kültürü | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Uygulamalar I | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Uygulamalar II | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Uygulamalar III | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yangın, Acil Durumlar | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, İşaretçileri | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Mesleki Uygulamalar I | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Mesleki Uygulamalar II | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Mesleki Uygulamalar III | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | İş Sağlığı ve Güvenliği, Temel Uygulamalar IV | Anlatım, Slayt Sunumu, Tartışma |
15 | Anlatım Planı Hazırlama | Genel Tekrar | Tartışma, Değerlendirme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Güncel İş Güvenliği Mevzuatı, 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
|
5 | |||||
2 |
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
|
5 | |||||
3 |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
|
5 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
|
5 | |||||
5 |
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
|
0 | |||||
6 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
|
5 | |||||
7 |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
|
0 | |||||
8 |
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
|
0 | |||||
9 |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
|
0 | |||||
10 |
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
|
0 | |||||
11 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
|
0 | |||||
12 |
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
|
0 | |||||
13 |
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
|
0 | |||||
14 |
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
|
0 | |||||
15 |
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
|
0 | |||||
2 |
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
|
0 | |||||
3 |
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
|
5 | |||||
4 |
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
|
0 | |||||
5 |
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
|
0 | |||||
6 |
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
|
0 | |||||
7 |
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
|
0 | |||||
8 |
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
|
0 | |||||
9 |
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
|
0 | |||||
10 |
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
|
0 | |||||
11 |
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
|
0 | |||||
12 |
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
|
0 | |||||
13 |
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
|
5 | |||||
14 |
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
|
0 | |||||
15 |
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
|
0 | |||||
2 |
Yaratıcı fikirler sunar.
|
0 | |||||
3 |
Öğrenmek için sabırla dinler.
|
0 | |||||
4 |
Bilgisini özgüvenle savunur.
|
0 | |||||
5 |
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
|
5 | |||||
6 |
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
|
5 | |||||
7 |
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Duygusal stresi azaltır.
|
5 | |||||
2 |
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
|
5 | |||||
3 |
Hata yapma oranını azaltır.
|
5 | |||||
4 |
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
|
5 | |||||
2 |
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
|
0 | |||||
3 |
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
0 | |||||
3 |
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Etkin iletişim kurar.
|
0 | |||||
2 |
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
|
5 | |||||
3 |
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
|
5 | |||||
4 |
İnsiyatif kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
|
0 | |||||
2 |
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
|
5 | |||||
3 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
|
5 | |||||
4 |
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
5 | |||||
5 |
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 80 |
Genel Toplam | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |